Tautinių ir pilietinių vertybių sklaida bendrojo ugdymo mokyklų socialinio ir dorinio ugdymo vadovėliuose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tautinių ir pilietinių vertybių sklaida bendrojo ugdymo mokyklų socialinio ir dorinio ugdymo vadovėliuose
Alternative Title:
Reflection of national and civic values in the context of social science and value education textbooks
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2012, 107, p. 66-73
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama tautinių ir pilietinių vertybių sklaidos problema bendrojo ugdymo mokyklų socialinio ir dorinio ugdymo vadovėliuose, kurie buvo rekomenduoti naudoti Lietuvos mokyklose 2007-2008 mokslo metais. Autoriai savo teorines įžvalgas remia ir grindžia empirinio tyrimo, kuris buvo atliktas pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos užsakymą, apie vertybių sklaidą bendrojo ugdymo mokyklų vadovėliuose rezultatais. Taikant turinio analizės metodą buvo Ištirti 61 socialinio ir 13 dorinio ugdymo vadovėlių, naudojamų V-XII klasėse. Tyrimo rezultatai parodė, kad socialinio ugdymo vadovėliuose vyrauja tokios tautinės vertybės kaip nepriklausomybė ir savarankiškumas, laisvės ir teisės, patriotizmas ir tautinė Ištikimybė Dorinio ugdymo vadovėlių turinyje dažniausiai aptariamos vertybės yra įsisąmoninta tapatybė, atsakomybė ir pareiga, tolerancija ir pagarba. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pilietiškumas; Tautiškumas; Tautinės ir pilietinės vertybės; Vadovėliai; Citizenship; National and civic values; Nationality; Textbooks.

ENThe article deals with the importance of educating und supporting development of national and civic values through the educational process. Theoretical ideas and insights are supported by the analyses of empirical research data on reflection of national and civic values in Lithuanian Social Sciences and Moral education textbooks which were at secondary schools in use in 2007-2008. The research was run by the national team of researchers, educational politicians and social science teachers and it was ordered by Ministry of Education and Science of the Republic of Lithuania. The authors point out that no systematic research on textbooks that would help to reveal what national images and national and civic values dominate at the worksheets and to understand whether the conception of national and civic values that are being conveyed to Lithuanian students are adequate in the context of contemporary society. The major aim of the research, methodology of the empirical research (quantitative as well as qualitative) is presented as well as analyses of the main findings and drawn some conclusions based on this analyses. Using Content analyses (61 Social Science and 13 Vale Education textbooks used in the grades from 5 to 12) the findings did show that most reflected values in social science textbooks for secondary schools are like state independence, rights and responsibilities, patriotism. At the same time identity, responsibilities and duties, tolerance and respect are most discussed values in the Moral Education textbooks. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42272
Updated:
2018-12-17 13:20:18
Metrics:
Views: 68    Downloads: 34
Export: