LTDisertacija skirta Janinos Degutytės – poetės, palikusios ryškų pėdsaką XX a. II pusės lietuvių literatūroje, – pasaulėvaizdžio tyrimui, kuriuo siekiama aprašyti daugiaklodę poetės tekstuose atsiveriančią pasaulio suvokimo struktūrą. Derinant fenomenologinę ir sociokultūrinę metodologines prieigas, į vieną tyrimo lauką sutelkti Degutytės eilėraščiai ir biografiniai tekstai, iki tol išsamiai netyrinėti ir beveik neaptarti laiškai. Visas disertacijos tekstas organizuojamas kaip vientisas naratyvas, atskleidžiantis tiek atskirus pasaulėvaizdžio profilius, išskirtus kaip esminius poetės tekstuose pasirodančius siužetus, tiek tam tikrą raidą: tyrimas pradedamas ankstyvosios savivokos, išgvildenamos iš laiškų, rašytų iki pirmųjų publikacijų, aptarimu, o baigiamas vėlyvojoje Degutytės poezijoje suformuojama vertybine sistema. Integralus skirtingoms diskursinėms praktikoms priklausančių tekstų skaitymas leidžia koreguoti iki šiol suformuotą Degutytės kūrybos sampratą bei jos kaip kultūros figūros supratimą, taip pat – atskleisti bendresnius asmens veikimo sovietinėje kultūros terpėje mechanizmus ir nubrėžti vieną iš poeto formavimosi ir veikimo sovietmečiu trajektorijų.Reikšminiai žodžiai: Janina Degutytė; Pasaulėvaizdis; Savimonė; Gamtos Suvokimas; Erdvė; Janina Degutytė; Worldview; Self-Awareness; Perception of nature; Space.
ENThe object of study of the present Dissertation is the worldview of Janina Degutytė, a poet who left an indelible mark on the Lithuanian literature of the second half of the twentieth century. The study aims to portray the multi-layered structure of formation of the world awareness in the poet’s texts. A combination of phenomenological and sociocultural methodological approaches allows for the integration of poetry, biographical texts, and letters, unstudied before and hardly ever discussed in previous research, into a single field of analysis. The entire text of the Dissertation is structured as a single narrative that covers separate profiles of the worldview, identified and analysed as key plots in Degutytė’s texts, and offers an insight into the development of the worldview in question: the study begins with the analysis of the poet’s early self-awareness in the letters written before the first publications and ends with an overview of the system of values formed in the poetry of Degutytė as a mature poet. An integrated approach to texts that belong to different discourses leads to correction of the previously shaped understanding of the creative oeuvre by Degutytė and her role as a cultural figure; this equally allows for uncovering the general mechanisms that governed the operation of a person in the Soviet cultural space and drawing the trajectory of development of a poet during the Soviet epoch.