LTViena iš svarbiausių Lisabonos sutartyje numatytų pertvarkų – tai valstybių narių pirmininkavimo Bendros užsienio ir saugumo politikos (BUSP) srityje reorganizacija, didžiąją su pirmininkavimu susijusių funkcijų dalį atiduodant naujai įsteigtoms institucijoms: Europos Sąjungos (ES) vyriausiajam įgaliotiniui (ESVĮ) ir Išorės veiksmų tarnybai (IVT). Šis funkcijų perskirstymas lemia tai, kad valstybių narių pirmininkavimo vaidmenys BUSP ir BSGP srityse iš esmės keičiasi. Lietuvai rengiantis pirmininkauti ES Tarybai 2013 m. kyla klausimas, kokias funkcijas ji išlaikys kaip pirmininkaujančioji valstybė šiose srityse. Straipsnyje siekiama apibrėžti BUSP sudedamosios dalies Bendros saugumo ir gynybos politikos (BSGP) institucinę pirmininkavimo aplinką ir pagrindinius pirmininkavimo vaidmenis po Lisabonos sutarties įsigaliojimo bei numatyti galimus sėkmingo pirmininkavimo veiksnius. Straipsnis remiasi tyrimu, atliktu 2011 m. pavasarį Ministro Pirmininko tarnybos užsakymu. Šio tyrimo metu buvo atlikti interviu su 2 ES institucijų atstovais bei su BSGP srityje dirbančiais ekspertais iš Lietuvos, Lenkijos, Belgijos, Vengrijos ir Airijos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: BSGP; BUSP; Bendra saugumo ir gynybos politika; Bendra užsienio ir saugumo politika; Darbotvarkė; ES Tarybos pirmininkavimas; Lisabonos sutartis; Pirmininkavimas ES Tarybai; Vaidmenys; Agenda; CFSP; CSDP; Common Foreign and Security Policy; Common Security and Defence Policy; EU Council Presidency; Lithuania; Presidency of the EU Council; Roles; The Lisbon Treaty.
ENOne of the most important reforms envisaged in the Lisbon Treaty is the reorganisation of presidency of member states in the area of Common Foreign and Security Policy (CFSP) by assigning most presidency related functions to newly established institutions: the European Union High Representative (EUHR) and the European External Action Service (EEAS). This redistribution of functions determines that the roles of presiding member states in the areas of CFSP and Common Security and Defence Policy (CSDP) have been basically changing. Lithuania’s preparation for the presidency of the EU Council in 2013 leads to the question what functions it will retain as the presiding state in these areas. The paper attempts to define the institutional presidency environment of CSDP, a component of CFSP, and the main presidency roles after coming into effect of the Lisbon Treaty and to envisage potential factors of successful presidency. The paper is based on the survey carried out in the spring of 2011 upon commission by the Office of the Prime Minister. The survey included interviews with two EU institution representatives and CSDP experts from Lithuania, Poland, Belgium, Hungary and Ireland.