LTDisertacijos tikslas – nustatyti suvokto organizacijos teisingumo prielaidas ir vaidmenį organizacijoje. Tyrimo metu atliktoje apklausoje dalyvavo 474 darbuotojai iš privataus ir viešojo sektoriaus Lietuvos organizacijų. Tyrimas atskleidė suvokto organizacijos teisingumo svarbą darbuotojų nuostatoms ir elgesiui: kuo darbuotojai suvokia organizacijos elgesį su jais kaip teisingesnį, tuo geriau vertina savo darbą ir yra labiau juo patenkinti, labiau pasitiki tiesioginiu vadovu ir organizacijos vadovybe, yra labiau įsipareigoję organizacijai, pasižymi mažesniu ketinimu ją palikti ir pilietiškesniu elgesiu jos atžvilgiu. Tyrimu taip pat atskleistos organizacijos teisingumo prielaidos. Nustatyta, kad organizacijos teisingumą formuoja skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumas, kurių svarba organizacijos teisingumui priklauso nuo žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimo, kuriame jie suformuojami: organizacijos teisingumą geriausiai prognozuoja tobulėjimo galimybės ir papildomo atlygio skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumas, mažiau – veiklos vertinimo ir darbo užmokesčio skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumas. Be to, nustatyta, kad skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumas žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimuose yra susiję su darbuotojų nuostatomis ir elgesiu organizacijos ir vadovybės atžvilgiu bei darbo atlikimu per organizacijos teisingumą, todėl pastarasis geriau nusako darbuotojų reakcijas į suvoktą teisingumą.Tuo tarpu darbuotojų pasitenkinimas darbu ir pasitikėjimas vadovu priklauso ne tik nuo organizacijos, bet ir nuo žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimų skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumo. Galiausiai, tyrimu atskleistos skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumo prielaidos skirtinguose žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimuose. Nustatyta, kad skirstymo teisingumą numatančių taisyklių svarba skiriasi priklausomai nuo žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimo. Tuo tarpu procedūrų ir tarpasmeninio elgesio teisingumą formuojančių taisyklių svarba yra vienoda skirtinguose žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimuose.Reikšminiai žodžiai: Organizacijos teisingumas; Skirstymo, procedūros ir sąveikos teisingumas; Teisingumo taisyklė; Žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimas; Overall justice of organization; Distributive, procedural and interactional justice; Justice rule; Human resource management decision.
ENThe aim of doctoral dissertation is to analyse the antecedents of perceived overall justice of organization and its relationship with employees’ attitudes and behaviour towards work, managers and organization. [...] The results of the study revealed the importance that overall justice of organization has in predicting important attitudes and behaviour of employees. [...] The study also revealed the antecedents of overall justice of organization. It was found that distributive, procedural and interactional justice predicts overall justice, however they have different weight across human resource management decisions. The best predictors of overall justice are distributive, procedural and interactional justice of developmental opportunities and benefits, while distributive, procedural and interactional justice of performance appraisal and pay are less related to overall justice. Moreover, it was found that overall justice of organization mediates the relationship between distributive, procedural and interactional justice of different human resource management decisions and employees’ attitudes and behaviour towards management and organization and task performance. Whereas job satisfaction and trust in supervisor is predicted not only by overall justice of organization but also by distributive, procedural and interactional justice of different human resource management decisions as well. Finally, the study revealed the antecedents of distributive, procedural and interactional justice across human resource management decisions. Distributive justice rules have different weight across human resource management decisions, while procedural and interactional justices are based on the same justice rules across different human resource management decisions.