LTTrečiasis Alfonso Nykos-Niliūno dienoraščių tomas dar nėra patekęs į intensyvią literatūrinę apyvartą. Tai padaryti siekiama šiame straipsnyje. Daugiaklodis, daugiaprasmis dienoraščių tekstas analizuojamas keliais aspektais. Ryškinami kasdienybės momentai, įvardijamos egzistencinės autoriaus būsenos, gilinamasi į kultūros ir literatūros refleksiją, ieškoma estetinių pažiūrų atspindžių. Atrandama, kad dienoraščių autoriui labai svarbi M. Prousto kūryba, kuria nuosekliai domimasi. Paties Nykos-Niliūno santykis su tikrove iš esmės yra proustiškas. Dienoraštyje dominuoja nuolatinės prarasto laiko paieškos ir panašūs yra tikrovės atradimo mechanizmai kaip ir Prousto romanų cikle. Tai lemia dienoraščio vaizdinių struktūrą ir emocinę tonaciją. Trečiame tome intensyviai išgyvenamas kultūros pasaulis – ir Vakarų Europos, ir Lietuvos, o skaitytojas patenka į ypatingą išlavinto intelektualinio skonio atmosferą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Alfonsas Nyka - Niliūnas; Dienoraštis; Dienoraščiai; Kultūra; Literatūra; Literatūros ir kultūros refleksija; Marcelio Prousto kūryba; Patirtis; Prarastos tikrovės atradimas; Alphonse Nyka - Niliūnas; Cultural and literary reflections; Culture; Diaries; Diary; Experience; Finding lost reality; Literary and cultural reflection; Lithuanian literature; Marcel Proust's works.
ENThird volume of Alfonsas Nyka-Niliūnas' diaries has not yet found its way into intensive literary circulation. This article aims to do so. The text of the diaries, which has many layers and meanings, is analysed from several aspects. The moments of every day life are heightened; the author's existential state is named; cultural and literary reflections are plumbed; reflections of esthetic views are sought. The discovery is made that Marcel Proust's works are important to the author of the diaries, since they are taken into account coherently. Nyka-Niliūnas' relation to reality is in essence "Proust-like". The constant search for lost time is dominant in the diaries. The ways of learning about reality are similar to those in Proust's novels. This likeness determines the structure of diary images and emotional tonality. The cultural life – both of Western Europe and Lithuania - is intensely felt in the third volume. The reader finds himself in particularly educated intellectual surroundings. [From the publication]