LTAntanui Smetonai (1874–1944), aktyviai veikusiam Lietuvių mokslo draugijoje (LMD) nuo pat jos susikūrimo 1907 m., deramai priskirtini nemaži nuopelnai švietimo plėtotei Lietuvoje. Neatsitiktinai jo, kaip Lietuvos Respublikos prezidento, aktu 1935 m. rugsėjo 18 d. Klaipėdoje buvo įkurtas Pedagoginis institutas. A. Smetona paliko žymius pėdsakus ir kuriant XX a. pradžioje lietuviškas mokyklas bei rengiant mokyklinius vadovėlius. Šie vadovėliai pasirodė sunkiomis aplinkybėmis (viešpatavo karinė padėtis, dalis šviesuomenės buvo išblaškyta po užsienį). A. Smetona, nebūdamas matematikos specialistas, sėkmingai įveikė LMD VLK pavestą užduotį ir parengė (ar išvertė) to meto Lietuvai reikalingus aritmetikos bei algebros teorijos vadovėlius. Kaip ir kitos tuometinės įvairių dalykų mokymo priemonės, jie buvo rengti paskubomis, nenusistovėjus lietuviškiems terminams, todėl neišvengė didaktinių ir lingvistinių trūkumų. Straipsnyje aptariamos aplinkybės, kuriomis A. Smetonos aritmetikos ir algebros vadovėliai, taip pat pateikiami leidinių, skirtų besikuriančioms lietuviškoms gimnazijoms, pagrindiniai bruožai ir reikšmė Lietuvos švietimo istorijoje. Straipsnyje pažymima, kas šiuos vadovėlius prasminga vertinti istoriniu požiūriu. Visų pirma, šiuose vadovėliuose bandyta nustatyti lietuviškus aritmetikos ir algebros terminus. Kita vertus, vadovėliai neabejotinai prisidėjo prie matematikos mokymo plėtojimo ir bendrojo ugdymo Lietuvos švietimo sistemoje. Drauge su kitais LMD vadovėliais jie klojo tautinės mokyklos ir kultūros pamatus.Reikšminiai žodžiai: A.Smetona; Antanas Smetona; Lietuvos istorija; Lietuvos matematikos terminologija; Matematika; Vadovėlis; A.Smetona; Antanas Smetona; History of Lithuania; Lithuania; Lithuanian mathematics terminology; Mathematics; Textbook.
ENAntanas Smetona (1874-1944) who actively participated in the Lithuanian Scientific Society (LMD) since it was founded in 1907, duly receives substantial merits for the development of education in Lithuania. It is not coincidental that he, as the President of the Republic of Lithuania, declared an act of 18 September 1935 which established Institute of educational sciences in Klaipėda. Smetona also contributed to the establishment of Lithuanian schools at the beginning of the 20th c. and preparation of school text books. These textbooks were published under difficult circumstances (there was a martial law, some part of educated people were scattered abroad). Smetona, who was not specialist in mathematics, successfully implemented the task of Commission for preparation of text books (VLK) of LMD and prepared (or translated) the then Lithuanian textbooks on the theory of arithmetic and algebra. Similar to other educational means of those times, they were prepared in haste, the Lithuanian terms were still fresh and therefore it was impossible to avoid didactical and linguistic drawbacks. The article discusses circumstances upon which these textbooks were prepared and presents the main features of publications which were dedicated to newly created Lithuanian gymnasiums and their importance to Lithuanian education history. The article stresses what in these textbooks should be evaluated from historical point of view. Firstly, these text books attempted to establish Lithuanian terms for algebra and arithmetic. On the other hand, these textbooks clearly contributed to the development of teaching maths in Lithuania and general education in Lithuanian educational system. Together with other LMD textbooks these helped to build the foundation of national school and culture.