Meniškoji kalvystė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Meniškoji kalvystė
Alternative Title:
Art of the blacksmith
In the Book:
Alsėdžiai / sudarytojai Adomas Butrimas, Liepa Griciūtė. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2002. P. 261-272, 358
Summary / Abstract:

LTAlsėdžiai išaugo ant mažų kalvelių, ant aukščiausios stiebiasi sena (1793 m.) medinė bažnyčia, varpinė ir koplyčia. Šventorių supa mūrinė tvora, kuri apjuosia visą kalvą. Alsėdžiuose ypač gausu architektūrinių geležies dirbinių, dailiosios kalvystės panorama plati, įvairialypė. Pagal paskirtį geležies dirbinius galima grupuoti į: vartus, vartelius; bažnyčios, varpinės, koplyčios ir memorialinių paminklų viršūnes bei kapinių kryžius. Seniausi kalvystės dirbiniai yra sakralinių pastatų ir liaudies memorialinių paminklų viršūnės – kryžiai. XVIII a. pabaigoje ir ypač XIX a. Žemaitijoje buvo labai daug stogastulpių, koplytstulpių, koplytėlių ant žemės. Geležinės viršūnės – kryžiai vainikavo tuos laukų altorėlius, liaudies skulptūrų buveines. Medinės bažnyčios, varpinės ir koplyčios puošėsi ornamentuotais kryžiais. Tai unikali, primityvi ir meniška kalvystė. Kapinių kryžiai padaryti XIX a. paskutiniame ir XX a. pirmaisiais dešimtmečiais, jų kaldinimo geografija plati (dauguma atvežti iš didžiųjų miestų dirbtuvių). Kompozicijoms naudotos standartinės dekoro detalės, dėstomos įvairiais variantais pagal užsakovų pageidavimus. Kalbant apie ankščiau pastatytus kryžius, paprastesnius galėjo padaryti ir kaimo kalviai. Vartai, varteliai yra XX a. pradžios mažoji architektūra. Pabrėžtina, kad didelės apimties darbai atlikti sumanaus vietinio meistro rankomis. Mažaraštis kalvis sugebėjo pasinaudoti profesionaliais vartų projektais ir pritaikyti juos kaimo poreikiams. Tai savotiška carinės Rusijos pseudobarokinės kultūros invazija.Reikšminiai žodžiai: Alsėdžiai; Architektūra, sakralinė; Dailė; Dailė, taikomoji; Kalvystė, sakralinė; Kryžiai; Kryžiai, metaliniai; Meninė kalvystė; Paminklai, memorialiniai (memorialai); Paveldas; Vartai; Alsėdžiai; Architecture, sacral; Art; Art of the Blacksmith; Arts and crafts; Cross; Cross, metallic; Gates; Heritage; Lithuania; Memorials; Smithery, sacral.

ENTop crosses of sacral and public memorial buildings used to be the oldest creations of blacksmiths. At the end of 18th and especially in 19th century, roof-pillars, chapelpillars, ground chapels were very popular in Žemaitija. Iron top-crosses used to crown field altars, homes for folk sculptures. Wooden churches, bell towers, chapels were decorated with ornamented crosses. This is unique, primitive and artistic work of blacksmiths - expression of spiritual and aesthetic values of Lithuanian people. Graveyard crosses were produced in the last decade of 19th and in the first decades of 20th century. They were forged in a quite wide area. Most of them were brought from the workshops in bigger towns. For composition, standard details of décor were used and assembled in different ways in accordance with the clients' wishes. Earlier and simple crosses could be manufactured by countryside blacksmiths. Various gates represented the small architecture of the beginning of 20th century. It is notable, that many works were made by skillful local master P. Adačkus. A blacksmith with no education, he was able to make use of professional design plans of gates and to adapt them to the needs of our country area. This was a particular invasion of pseudo-baroque culture of tsarist Russia. The variety of blacksmiths' art in Alsėdžiai is very great. This art is a part of folk culture of Žemaitija region. [text from author]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41541
Updated:
2020-08-19 12:06:28
Metrics:
Views: 76
Export: