LTPasaulio ekonomikos integracija ir to pasėkoje konkurencijos didėjimas padarė kokybę vienu iš svarbiausių faktorių siekiant organizacijos išlikimo ir sėkmės. Straipsnio tikslas yra atskleisti kokybės svarbą ekonomikoje ir socialinėje sferoje, išryškinti sistemas, susijusias su kokybės vadyba, atskleisti jų turinį, išaiškinti naujo kokybės aspekto - socialinės kokybės - aspektus, naudojant Lietuvos verslo duomenis, surinktus autorių, siekiant patvirtinti kokybės modelio aktualumą. Straipsnyje pateikiama kokybės vertinimo teorijos, metodologijos ir verslo praktikos analizė. Straipsnio autorių nuomone, Visuotinė kokybės vadyba (VKV) yra vadybos teorija (filosofija), ypač akcentuojanti kokybę, ir kartu praktinių vadybos įrankių sistema, kuri leidžia ją naudojančiai organizacijai nuolat tobulėti, įtraukiant darbuotojus į visus kokybės tobulinimo procesus, siekiant visiškai patenkinti vidinių ir išorinių klientų poreikius ir sukurti vertę darbuotojams, akcininkams, klientams ir visuomenei. Autoriai pasiūlė sukurti integruotą HACCP, ISO 22000 ir ISO 9001 saugos ir kokybės vadybos sistemą. Tokia sistema gali užtikrinti produkto saugumą ir pagerinti bendrą kokybę kompanijoje. Tyrimas, atliktas Lietuvos organizacijose patvirtino, kad nauji kokybės sistemos modeliai stimuliuoja kompanijas studijuoti ir įgyvendinti visuotinės kokybės vadybą. Kokybė yra svarbi ne tik kaip matas, kiek konkurencingas yra produktas ar verslas, ji taip pat sąlygoja valstybės valdymo ir kitų viešojo sektoriaus organizacijų efektyvumą, nacionalinės ekonomikos stabilumą, gyventojų gyvenimo kokybę. Todėl būtina plėsti kokybės supratimą, apžvelgiant ir kitus (pvz. socialinius) aspektus.Reikšminiai žodžiai: Kokybės sistemos; Visuotinės kokybės vadyba; Tarptautinis kokybės reguliavimas; Systems of quality; Total quality management; International regulations of quality.
ENThis is an analysis of the theory, methodology and business practice used to measure quality. The models and are presented and some of its elements are discussed in relation to its influence on the competitiveness of Lithuanian business. Special attention is given to new aspects in quality assessment, in particular, social quality. The fundamental elements of these qualities are also presented. The authors conducted surveys of Lithuanian businesses and consumers and has used this data to formulate and test the model and interpret its elements. [From the publication]