LTStraipsnyje mėginama iš bendro Abiejų Tautų religinių medaliukų palikimo pirmą kartą numizmatikos aspektu apžvelgti ir išskirti su LDK praeitimi susijusius medaliukus. Lietuvoje pirmieji religiniai medaliukai atsirado XVIII a., jie buvo skirti atminti stebuklingų Švč. Mergelės Marijos paveikslų karūnavimą. XVIII a. LDK buvo karūnuoti šeši Švč. Mergelės Marijos paveikslai, trims iš jų buvo užsakyti ir nukaldinti medaliukai: Žirovicų bažnyčios (1730 m.), Vilniaus Šv. Mykolo bažnyčios (1750 m.) ir Bialyničių bažnyčios (1761 m.) paveikslams. Religiniai medaliukai suskirstyti į tris grupes pagal jų atsiradimo laiką. Pirmą grupę sudaro medaliukai, nukaldinti popiežiui paskelbus bulę dėl paveikslo karūnavimo, antros grupės medaliukai siejami su karūnavimo iškilmėmis, trečios grupės medaliukai skirti atminti jau karūnuotiems paveikslams. Aprašomi trys medaliukai, skirti Berdičevo bažnyčios (Ukraina) paveikslo karūnavimui 1756 m. atminti. Pirmieji du medaliukai nukaldinti su Žemaitijos vyskupo Antano Tiškevičiaus ir LDK etmono Mykolo Radvilos herbais. Šie vyrai daug prisidėjo prie karūnavimo. Trečiame medaliuke įkomponuotas Vytis ir Lenkijos erelis. Taip pat kaldinti medaliukai ir nekarūnuotiems Švč. Mergelės Marijos paveikslams, pvz., Vilniaus Aušros vartų koplyčios paveikslui. Aptariamas medaliukas su Jėzaus Nazariečio atvaizdu Vilniaus trinitorių bažnyčioje bei Šv. arkangelo Mykolo brolijos medaliukai.Atskirą medaliukų grupę sudaro Lenkijos ir Lietuvos globėjo Šv. Kazimiero medaliukai. Šv. Kazimieras vaizduotas su Latyčevo Švč. Mergele Marija, Šv. Ignotu Lojola, Lenkijos globėju Šv. Stanislovu ir Šv. Laurynu. Medaliukai (kaldinti arba lieti) pagaminti Italijoje, tai rodo ant medaliukų esantis užrašas: ROMA. Kaldinti medaliukai turi labai mažą reljefą ir neturi trečios ąselės. Lieti medaliukai turi aukštesnį reljefą ir, dažniausiai, ąselę. Daugumos religinių medaliukų meninė vertė nėra didelė, todėl jie ne visada sulaukdavo didesnio kolekcininkų dėmesio. Tačiau šie medaliukai nebuvo skirti meno gerbėjų estetiniams poreikiams tenkinti, jie turėjo tikinčiuosius saugoti nuo nelaimių ir klystkelių, o svarbiausia, popiežiaus pašventinti medaliukai iš anksto atpirkdavo nuodėmes metams, keliems mėnesiams, o kartais ir visam gyvenimui. Svarbus religinio medaliuko elementas yra ąselė – tokį medaliuką galima nešioti ant krūtinės ar įsiverti į rožinį. Mūsų protėviai buvo laidojami su medaliukais, todėl jie yra tapę didele retenybe. 14 medaliukų, susijusių su LDK, savo kolekcijoje turėjo Teofilis Rewolińskis (1821-1899), numizmato Emerico Hutten-Czapskio (1828-1896) kolekcijoje Krokuvoje būta 7 medaliukų. Dabartiniu metu devyni religiniai medaliukai saugomi Lietuvos nacionaliniame muziejuje. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Paveikslo karūnacija; Religiniai medaliukai; Švenčiausios Mergelės Marijos paveikslas; Crowning of miraculous paiting; Devotional medals; Paitings of the blessed Virgin Mary.
ENDevotional medals related to Lithuania were separated from the common heritage of Polish and Lithuanian devotional medals and were analyzed numismatically for first time. Devotional medals were first issued in Lithuania during the 18th century to commemorated the crowning of miraculous paintings of the Blessed Virgin Mary. Of the six paintings of the Blessed Virgin Mary that were crowned in Lithuania during the 18th century, three had commemorative medals issued. They were the Zhirovitsy Church in 1730, the Vilnius St. Michael's Church in 1750 land the Bialynichy Church in 1761. Devotional coronation medals were categorised into three groups based on the circumstances of their issuance. In the first group are medals issued to commemorated the papal bull authorizing the coronation of the painting, the second group consists of medal issued for the coronation ceremonies and in the third group are medals issued after the coronation. Described are three commemorative medals for the 1756 coronation of the painting in Berdichev Church in the Ukraine. There is documentation on two of the medals, one displays the arms of Antony Tyszkiewicz, Bishop of Samogithia and the other, the arms of Mikołaj Radziwiłł, Commander- in-Chief of the Lithuanian Grand Ducal Army. The two men made the coronation possible. The third medal depicts the Lithuanian Vytis (Knight) and the Polish Eagle. Medals were also issued to honor paintings of the Blessed Virgin which were not crowned, e.g., the Vilnius Aušros Vartai (Dawn Gate) Chapel painting of Blessed Virgin Mary. The issue of whether medals were issued commemorating the painting of Jesus of Nazareth in the Vilnius Trinitarian Church and by the Vilnius Fraternal Order of St. Michael the Archangel is addressed.A separate group of medals displays St. Casimir, patron of Lithuania and Poland. St. Casimir was depicted with St. Mary of Latychcv (Fig. 24, 25), St. Ignatius Loyola (Fig. 23), St. Stanislaus, patron of Poland and St. Lawrence (Fig. 26). The medals, whether minted or cast, were produced in Rome and some have the name "Rome" on them. Minted medals have a very low relief and do not have 3 loop and had a hole punched out so that they might be suspended. Cast medals have a higher relief and generally have a suspension loop. The artistic quality of most devotional medals is low, as a result, collectors do not pay much attention to them. The purpose of these medals was not to satisfy the aesthetic tastes of an art lover, but to protect the believer from frequent accidents and misfortunes. Medals blessed by the pope provided the wearer with indulgences for sins for a couple of months, years, and sometimes for the remainder of his lifespan. So that it could be worn on the chest, an important element of a devotional medal is the loop. Since the medal went to the grave with the deceased, few have survived. Fourteen devotional medals related to the Grand Duchy of Lithuania were collected by the Polish numismatist Teofil Rewoliński (1821-1899) and 7 were in the Emeric Hutten-Czapski (1828- 1896) collection in Cracow. Currently 9 medals are housed in the National Museum of Lithuania. [From the publication]