LTJoks kitas pastatas Lietuvoje neturi taip gerai dokumentuotos savo istorijos, kaip Vilniaus katedra, kurios užrašyta istorija, neatsiejamai susipynusi su tautos ir valstybės praeitimi. Ji, panašiai kaip Krokuvos katedra, buvo valstybės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės, vėliau Abiejų Tautų Respublikos karinių pergalių įamžinimo ir paminėjimo vieta. Tačiau šis Vilniaus šventovės vaidmuo nebuvo toks ryškus, palyginti su Krokuvos katedra. Iš dalies tai susiję su istorinės atminties išsaugojimo ir puoselėjimo suvokimo tradicijų skirtumais, kuriems įtakos neabejotinai turėjo XVII a. vidurio Tvano laikotarpis bei XIX a. nelaisvė – Vilniaus šventovei ir jos dvasininkų kolektyvinei atminčiai nepalankios aplinkybės, Vilniaus katedros, kaip valdovų karūnavimo ir laidojimo vietos, statuso erozija. Taip pat ir išlikusiuose senuosiuose Vilniaus katedros istorijos šaltiniuose nefiksuojami detalesnis kai kurių pergalių šventimo apibūdinimas bei jų ženklų buvimas Vilniaus katedroje. Be trofėjų sudėjimo (sukabinimo) Vilniaus katedroje, istorinių karinių pergalių minėjimo tradiciją šioje šventovėje taip pat liudija kitų votų skyrimas pirmiausia šv. Kazimierui, kaip Lietuvos ir jos kariuomenės globėjui, padėkos ir atminimo pamaldos, procesijos. Žalgirio pergalės atmintis Vilniaus katedroje šimtmečiais nebuvo taip ryškiai aktualinama, kaip Krokuvoje, nors kartais ir prisimenama. Išskirtinis Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vytauto atminimo puoselėjimas Vilniaus katedroje, matyt, buvo susijęs ir su šio valdovo palaidojimo vieta, ne tik su tuo, kad jis laikytas pagrindiniu šventovės geradariu.Reikšminiai žodžiai: Chotino mūšis; Jonas Karolis Chodkevičius (Jan Karol Chodkiewicz); Konstantinas Ostrogiškis; Krokuva; Krokuvos katedra; Oršos mūšis; Salaspilio (Kirchholmo) mūšis; Trakai; Vienos mūšis; Vilniaus katedra; Vilnius; Vladislovas Jogaila; Vokiečių Ordinas (Teutonic Order; Kryžiuočių ordinas); Vytautas; Žalgirio mūšis, 1410; Žalgirio pergalė; Battle of Grunwald; Battle of Khotyn; Battle of Orsha; Battle of Salaspils (Kirchholm); Battle of Vien; Cracow; German Order; Grunwald victory; Jan Karol Chodkiewicz; Jogaila; Konstantin Ostrogski; Krakow Cathedral; Trakai; Vilnius; Vilnius Cathedral; Vytautas; Wladyslaw Jagiello.
ENThere is no other building in Lithuania that would have such well documented history like Vilnius Cathedral. Its written history is inseparable from the pasts of the nation and the state. Similarly to the Cathedral of Cracow, it was the place of commemoration of war victories of the Grand Duchy of Lithuania and, later, the Polish–Lithuanian Commonwealth. However, this role of Vilnius temple was not as bright as the role of the Cathedral of Cracow. In part it is related to the traditional difference of the preservation of historical mind and the perception of cherishing; with no doubt, it was influenced by the period of Deluge in the middle of the 17th century and the captivity of Vilnius: unfavourable circumstances to the collective mind of Vilnius temple and its clergymen and the decreasing status of Vilnius Cathedral as a place of coronation and burial of rulers. Also, some remained historic sources about the old history of Vilnius Cathedral do not contain more detailed descriptions of celebration of certain victories and commemoration signs of such victories in the Cathedral. Despite demonstration of trophies in the Cathedral of Vilnius, the tradition of commemoration of war victories in the temple is attested by other thanksgiving signs of the congregation to St. Casimir, who is the protector of Lithuania and its army, thanks and commemorative prayers, and processions. For ages, the victory of the Battle of Žalgiris (Battle of Grunwald) has not been as relevant as it is in Cracow, although, it was remembered from time to time. Probably, an exceptional cherishing of the memory of Vytautas, the Grand Duke of Lithuania, was not only related to the fact that he was considered a benefactor of the temple but to his burial place, as well.