LTXIX a. viduryje - XX a. pradžioje Rusijos imperijos „pakraščiuose“ veikė ne viena aukštoji mokykla: Dorpate (vėliau Jurjevas), Kijeve, Varšuvoje ir kitur. Tik buvusios LDK žemės, kurios apėmė šešias Šiaurės Vakarų krašto gubernijas, neturėjo tokios institucijos. Knygoje analizuojama ši unikali situacija, nagrinėjamos aukštosios mokyklos Lietuvoje atkūrimo idėjos, bandoma išsiaiškinti, kokie politiniai imperatyvai nulėmė Rusijos valdžios politiką aukštojo mokslo srityje Lietuvoje ir kaip kito visuomenės nuostatos šioje srityje. Aptariamas laikotarpis nuo universiteto uždarymo, t. y. 1832 m., iki Pirmojo pasaulinio karo pradžios. Sąlygiškai knygą būtų galima suskirstyti į dvi dalis. Pirmojoje, kuri chronologiškai apima laikotarpį maždaug iki XIX a. pabaigos, pagrindinis dėmesys skiriamas valdžios politikos analizei. Aptariant vėlesnių metų situaciją, t. y. XIX a. pabaigą – XX a. pradžią, akcentuojamos visuomenės iniciatyvos aukštojo mokslo srityje.Reikšminiai žodžiai: Aukštasis mokslas; Politinis elitas; Rusijos imperija (Russian Empire); Studijų kalba; Sostinė; Universiteto projektai; Tautinis universitetas; Lietuviai; Lithuania; Higher education; Political elite; The Russian Empire; Language of studies; Capital; University projects; National university; Lithuanians.
ENIn the middle of the 19th c. – the end of the 20th c. on the “outskirts” of the Russian Empire there were several high schools: in Dorpat (later known as Jurjev), Kiev, Warsaw and elsewhere. Only the former land of the Grand Duchy of Lithuania (LDK), which comprised of six governorates of the North Western land, had no such institution. The book analyses this unique situation, looks at the ideas of reinstatement of high educational institution in Lithuania, tries to see what political imperatives determined Russian policy regarding high education in Lithuania and how societies thinking has changed in this area. The discussed period encompasses the closure of the university in 1832 and the beginning of the First World War. The book could be divided into two parts. The first part chronologically discusses the period of time approximately to the end on the 19th c., the main focus is on the analysis of the policy of the governance. Discussing later period (the end of the 19th c. – the beginning of the 20th c.) the stress is put on society’s initiatives in the area of high education.