Naujų studijų programų ir specializacijų poreikis

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Naujų studijų programų ir specializacijų poreikis
Alternative Title:
Need of new study programs and specializations
In the Journal:
Mokslas ir edukaciniai procesai [Science and process of education]. 2010, Nr. 1 (10), p. 83-93
Summary / Abstract:

LTKolegijų steigimo pradžioje daugiausiai dėmesio buvo skiriama studijų programų tobulinimui bei naujų studijų programų kūrimui. Vėliau tapo svarbu įvertinti kolegijose rengiamų specialistų pasirengimą darbo rinkai bei kompetencijų įgijimo lygį. Išvardyti dalykai išlieka aktualūs, tačiau šiandien svarbu tirti ir specialistų paklausą ir pasiūlą bei įvertinti būsimųjų specialistų kvalifikacijų poreikį nuolat kintančioje darbo rinkoje. Tokių tyrimų poreikį iš dalies lemia staigus studentų skaičiaus didėjimas aukštojo mokslo sistemoje, nes, nepaisant aukštojo mokslo masiškėjimo, reikalavimai studijų kokybei didėja. Straipsnyje pateikiama Klaipėdos verslo ir technologijų kolegijos (nuo 2009-09-01 Klaipėdos valstybinė kolegija) ir užsienio mokslo institucijų, bendradarbiaujančių su kolegija, siūlomų studijų programų apžvalga bei kartu su personalo paieškos ir atrankos įmone Lietuvoje „Manager LT“ atlikto tyrimo „Naujų studijų programų ir specializacijų poreikis“ analizė ir rezultatai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Darbo rinka; Darbuotojas; Kompetencijos; Studijų programos; Vadybininkas; Competences; Employer; Labour market; Manager; Study programmes; Study programs.

ENSeeking to research the need of specialties and specializations in the constantly changing labour market, Social Study Faculty of Klaipeda State College that educates and prepares high quality specialist together with the partner which is a personnel selection and recruitment company "Manager LT" (www.manager.lt) have made a research called The Need of New study Programs and Specializations that had an aim to define the need of certain specialties and specializations in the labour market. To achieve the aim of the research it has been performed an overview of major and minor study programs provided by foreign educational and scientific institutions that cooperate with Klaipeda State College. It has been defined what activity areas will be developed in companies and what specialists will be needed in the future and what competences specialist lack the most. After a written survey it has been defined that company managers intend to develop various areas of their company activities. Based on the research data according to the forecasted development of activity areas it is most probable increase of the specialists' need in sales, service, purchasing and personnel management areas. A rather big part of respondents indicated that they were not satisfied with their company personnel's professional preparation. The biggest deficit of competences was seen in work process organization, sales, advertising and promotion, foreign partners' search, dealing with correspondence, new product promotion and sales improvement, company strategy formulation, leading negotiations and making business plans. After comparing the personnel number in companies with the number of managerial personnel it is possible to claim that there are not enough managers in departments, bars and branches because according to the experience of leading companies there should be one manager for 5-6 employees. [From the publication]

ISSN:
1822-4644; 2345-0681
Related Publications:
Kompetencijų vertinimas neformaliajame ir savaiminiame mokymesi / Rimantas Laužackas, Margarita Teresevičienė, Eglė Stasiūnaitienė. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2005. 224 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41122
Updated:
2017-04-20 11:05:58
Metrics:
Views: 33
Export: