LTXVII - XVIII amžiais paspartėjo kapitalistinių santykių raida ir formavosi nauji turtiniai santykiai, reikėjo iš naujo reguliuoti civilinius santykius. Kalbamuoju laikotarpiu buvo patikslinta ir atribota teismų kompetencija. Anksčiau teismai priimdavo spręsti jiems neteismingas bylas. Bajorų atstovai reikalavo nustatyti teismų kompetenciją pagal bylų kategorijas ir aiškią apeliacijos tvarką. 1726 metais Gardino seimas patenkino LDK prašymą pakoreguoti galiojančias teisės normas ir pagreitinti gyventojams teisingumo vykdymą. Straipsnyje nagrinėjamas XVII - XVIII a. LDK pagrindinis teisės šaltinis - 1588 m. Lietuvos Statutas. XVI a. paskutiniajame dešimtmetyje buvo pašalinti jo straipsnių nesutapimai ir prieštaravimai, padaryti neesminiai pakeitimai. Seimo konstitucijos dažnai nukreipdavo į vienus ar kitus Statuto straipsnius. Konstitucijos tik papildydavo Statuto straipsnius. Šiuo laikotarpiu buvo patikslinta ir atribota teismų kompetencija, tobulinama jų veikla ir padidintos sprendimų įvykdymo garantijos. Straipsnyje nagrinėjamos kiti teismų sistemos tobulinimo aspektai - bylų teismingumo nustatymas pagal jų kategorijas, bylų, kurias sprendžia karaliaus dvaro ir seimo teismai, karaliaus kiemo teismas, Vyriausiasis tribunolas, vaivada, seniūnas, žemės ir pilies bei pakamario ir maršalkos teismai, įvardijimas. Aptariama patikslinta ir patobulinta apeliacinių skundų padavimo tvarka, nustatyta asesorių teismo posėdžių tvarka, kaptūrinių teismų kompetencija ir trečiųjų teismo darbotvarka bei apibrėžtos įgaliotinių teismuose teisės ir pareigos bei jų atsakomybė.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Teismų sistema; Judicial system.
ENThe 17th and 18th c. witnessed the start of the development of capitalistic relations and new property relations; civil relations needed a new way of regulation. During this period a more specific and more limited jurisdiction of courts was established. Earlier, courts used to hear cases beyond their jurisdiction. The representatives of nobility demanded that court jurisdiction was established based on case categories and clear procedure of appeal. In 1826, the Seim of Grodno granted the petition of the Grand Duchy of Lithuania (GDL) to correct effective legal provisions and to facilitate the process of justice for residents. The article analyses the main legal resource of the GDL of the 17th and 18th c., the Lithuanian Statute of 1588. In the last decade of the 16th c. contradictions and inconsistencies in its articles were removed and some unsubstantial changes were made. The constitutions of Seim often referred to one or another article of the Statute. The constitutions only supplemented the Statue. During this period more specific and more limited jurisdiction of courts was established, their activities were improved and guarantees of execution of judgements were increased. The article examines other aspects of court system improvement: establishing jurisdiction of cases based on their categories; identifying cases to be heard by the courts of the royal court and the Seim, courts of the royal courtyard, Supreme Tribunal, voivode, elder, courts of land and castle as well as chamberlain and marshal courts. It also discusses the amended and improved procedure of appeal, established procedure of assessor court hearings, jurisdiction of interregnum courts and agenda of arbitration court, definition of rights, duties and responsibility of court agents.