LTLietuvių emigracija iš jų gimtosios šalies į Ameriką prasidėjo XVII a. ir per kelių amžių laikotarpį įgijo didelį mastą. Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse daugybė lietuvių gyveno JAV – jų skaičius siekė pusę milijono ir dažnai viršijo didesnių tautybių imigrantų skaičių. Nepaisant to, jog lietuvių imigrantai buvo verslūs ir sklidini energijos, jų muzikinė veikla neklestėjo. Tik maža jų dalis įgijo kokį nors formalų muzikinį išsilavinimą, o didžioji dalis negebėjo skaityti muzikinio rašto. Kai kurie kaimo muzikantai atsivežė savo smuikus, koncertinas ir klarnetus, jais grojo lietuvių pasilinksminimuose ar vestuvėse. XX a. pradžioje situacija pasikeitė – į Amerikos pakrantę atvyko labiau muzikaliai išprusę lietuviai. Dauguma jų buvo baigę Juozo Naujalio vargonininkų kursus ar dvaro mokyklas Rietave ir Plungėje, jie palaipsniui suformavo lietuvių muzikinio gyvenimo šerdį. Toks gyvenimas buvo spalvingesnis ir intensyvesnis. Remiantis pasirodymų tipais, lietuvių muzikinė veikla JAV vystėsi keliomis lygiagrečiomis kryptimis: 1) sceniniai muzikiniai darbai, tokie kaip opera ir operetės, 2) pasilinksminimai, tokie kaip vodeviliai, 3) dainos ir festivaliai, 4) vokalinės ir instrumentinės muzikos pasirodymai. Simfoninės muzikos koncertai priskiriami paskutinei grupei. Masinės emigracijos laikotarpiu atlikta daugybė simfoninės muzikos koncertų, nors ir nelabai dideli, bet jie padarė įspūdį amerikiečių bendruomenei ir paveikė lietuvių įvaizdžio formavimąsi Amerikoje.Reikšminiai žodžiai: JAV; JAV lietuviai; Koncertai; Letuvių kompozitoriai; Lietuviai; Muzikinis gyvenimas; Orkestrai; Pučiamųjų orkestras; Simfoninis orkestras; Simfoninė muzika; Concerts; Lithuanian composers; Lithuanians; Lithuanians in the USA; Musical life; Orchestras; Symphonic music; Symphony orchestra; USA; Wind band.
ENThe emigration of Lithuanians from the motherland to America began in the 17th century and increased significantly over the period of several centuries. On the eve of World War I, a great number of Lithuanians lived in the USA. Their number reached half a million and usually exceeded the number of emigrants of bigger nationalities. Despite the fact that Lithuanian emigrants were entrepreneurial and full of energy, their music activities were not developing. Only a small share of emigrants acquired formal music education, whereas the majority of them could not read notes. Some rural musicians brought with them their violins, concertinas and clarinets. They played these instruments on various festive occasions or weddings. At the beginning of the 20th century the situation changed with musically educated Lithuanians arriving to America. The majority of them had finished Juozas Naujalis’ organ courses or estate schools in Rietavas and Plungė, and they gradually formed the axe of Lithuanian music life. Such a life was more colourful and intensive. According to the types of performances, Lithuanian music activities in the USA developed in four parallel directions: 1) scenic musical works, such as opera and operettas, 2) music for amusement, like vaudevilles, 3) songs and festivals, 4) vocal and instrumental performances. Concerts of symphonic music are attributed to the last group. During the period of mass emigration, a great deal of symphonic concerts was performed. These concerts were short yet they impressed the American community and influenced the formation of Lithuanians’ image in America.