LTPrasidėjus XX a., modernaus meno pasaulis pasižymėjo glaudžiais tarptautiniais ryšiais tarp Paryžiaus, Sankt Peterburgo, Miuncheno, Berlyno ir Maskvos dailininkų. Vis dėlto Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūryba tapo prieinama to meto avangardo menininkams tik po 1911 m. Nors jis turėjo būti žinomas jau anksčiau, kadangi 1910 m. jis buvo pakviestas dalyvauti Vokietijos avangardistų parodoje Miunchene. Kyla klausimas – kas iš Miuncheno Naujosios menininkų asociacijos galėjo žinoti M. K. Čiurlionio kūrybą ir pasiūlė jį pakviesti į šią grupės parodą? Ši tarptautinė menininkų grupė bendradarbiavo su Paryžiaus, Sankt Peterburgo ir Maskvos avangardo dailininkais. Asociacija suorganizavo keletą parodų Miunchene. 1909 m. dalyvavo tik grupės nariai, 1910-1911 m. jie pasikvietė prancūzų, rusų ir kitų tautybių menininkus. M. K. Čiurlionis buvo tarp pakviestųjų į antrąją svarbiausią ir didžiausią parodą 1910-1911 m. Kas iš asociacijos narių galėjo matyti jo darbus? Pakvietimą pasirašė grupės lyderis W. Kandinsky, todėl iš pradžių galvota, kad jis rekomendavo dailininką. Tačiau tarp Miuncheno asociacijos narių buvo dar viena menininkė, glaudžiai susijusi ne tik su Rusija, bet ir su Lietuva, tai – Marianne von Werefkin (lietuviškai Mariana Veriovkina). Jos gyvenimo ir kūrybos kelias dažnai ėjo lygiagrečiai su M. K. Čiurlionio keliu: kartais jų keliai prasilenkdavo, kartais jie išsiskirdavo, kartais – susieidavo. Straipsnyje analizuojamos šių dviejų dailininkų kūrybinės sąsajos ir skirtys.Reikšminiai žodžiai: Dailininkai; Kandinskis; Veriovkina; Werefkin; Čiurlionis; Įtakos; Influence; Kandinsky; Paminters; Werefkin; Čiurlionis.
ENAt the outset of the 20th c., the world of the modern art was characterised with close international relations with artists of Paris, Saint Petersburg, Munich, Berlin and Moscow. However, works by Mikalojus Konstantinas Čiurlionis became accessible to the then avant-garde artists only after 1911. Although, he had to be known earlier, since in 1910 he was invited to take part in an exhibition of German avant-garde artists in Munich. Who from the new Munich Association of Artists could know about Čiurlionis’s works and offered to invite him to the exhibition of this association? This international group of artists cooperated with avant-garde artists from Paris, Saint Petersburg and Moscow. The association organised several exhibitions in Munich. Only group members took part in the exhibition of 1909. In 1910–1911 they invited French, Russian artists as well as artists of other nationalities. Mikalojus Konstantinas Čiurlionis was also among the artists invited to take part in the second key and major exhibition of 1910–1911. Who from the organisation members could have seen his works? The invitation was signed by the leader of the group Wassily Kandinsky, therefore, it was first assumed that he had recommended the artist. However, there was one artist among the members of the group who had close relations not only with Russia, but also with Lithuania. It was Marianne von Werefkin. The path of her life and works usually paralleled that of Čiurlionis’: sometimes their paths met, sometimes they separated, and sometimes they coincided. The article analyses creative relations and differences of these two artists.