Apsakymo supratimo prasmių šaltiniai ir rezervai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Apsakymo supratimo prasmių šaltiniai ir rezervai
Alternative Title:
Sense at source and as a resource in a short story
In the Book:
Tekstas ir kontekstas: prasmės formavimasis / redakcinė kolegija: Ilona Mickienė (pirmininkė) ... [et al.]. Kaunas: Vilniaus universiteto Kauno humanitarinis fakultetas, 2004. P. 32-41
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje apžvelgiamo darbo problema būtų grožinio prozos kūrinio reikšmingumo platuma ieškant jo apibendrintos prasmės ir kūrinio teksto kaip lingvistinio konteksto ne tik generuojančios, bet ir apribojančios galimybes. Vieno amerikiečių apsakymo analizės rezultatų apžvalga parodoma prasmės šaltinių gausa ir vienas kitas pavojus interpretuojant bei to apsakymo prasmės ekstensijos rezervai. Pasirinktas semiotinis metodas dėl taip pagrįstos analizės prasminio tikslo ir dėl semiotinių ieškojimų kultūrologijoje žmogiškosios prasmės. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apsakymo prasmės interpretacija; Kultūrinis kodas; Lingvistinis kontekstas; Metodas; Prasmės šaltiniai; Semiotinis; Semiotinis metodas; Cultural code; Interpretation of the sense of a short story; Linguistic co -text; Semiotic method; Sources of meaning.

ENApplying the semiotic method, the article presents an account of how sense is sought in a cumulative process of its generation in a modern American short story. God Was Here but He Left Early by Irwin Shaw. It reveals not only how elemental senses multiply but also how different minds and utterances accumulate sense drawing it at different points of the narrative and turns of the conflict. The lead notion in the story, that of God appears to be an ephemeral concept which builds up from contextual implications rather than statements. The earthly world seems to be a thing apart, earche and death-hearing, and it is man to whom it is given to solve and settle the problems and tragedies for which he himself is responsible. Although the active characters in the story live neither blessed by the Christian God nor share the splendour of the pagan Gods, the image of God of which the world is here, associates with the Cosmos global power rather than with the suffering salutary and familiar figure of Christ. The story warrants no proof to support the latter image, while the former concept of deity lends itself to deliberation on worship and religion in terms of the noble mind of the greatest poets and this is the warranted extension of the sense of the story. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/40532
Updated:
2020-04-03 19:12:41
Metrics:
Views: 14
Export: