LTStraipsnio tikslas – apibūdinti kai kuriuos pedagoginius psichologinius lektūros formavimosi principus, kuriais remiantis būtų galima parinkti mokiniams labiau tinkamą literatūrą ne tik užklasiniam, bet ir būtinajam skaitymui. Juk jeigu norima išmokyti vaikus kūrinio analizavimo metodikos, tai gal tam galima pasirinkti tinkamesnius kūrinius? Apžvelgiama, ką skaito skirtingų amžiaus grupių vaikai. Ikimokyklinio amžiaus vaikams būdinga magiškoji sąmonės būklė. Jie ribotai suvokia erdvę, laiką, naudojasi kitais matais. Jų lektūroje, kurią paprastai jiems skaito suaugusieji, vyrauja fantastinis žaismo elementas, besiremiantis į antropomorfizuotą pasakų pasaulį. Trimetis klausydamas pasakojimo arba skaitymo „veikia“ drauge su pagrindiniu herojumi, tačiau tarsi pasakojimo išorėje, nepanirdamas į veiksmą. 4-5-rių metų klausytojas jau veikia kūrinio viduje, įsikūnydamas į herojaus paveikslą. 6-7-rių metų pradinukas išgyvena visus herojaus nutikimus savo vaizduotėje. Susiklostęs santykis su herojumi nėra vien tik įsikūnijimas, bet ir įvykių vertinimas, juose aktyviai dalyvaujant. Pažintiniai pradinuko interesai labai platūs, bet tuo pačiu metu paviršutiniški ir nestabilūs. Jų dar neskatina poreikis išeiti už nežinomybės ribų, tačiau vaikai spontaniškai griebiasi pačių įvairiausių klausimų, tuo nuolat plėsdami ir žinojimo ribas. Pažinimui būdingas naivaus žaidimo pobūdis. Skaitydami tekstus paaugliai jau nėra tokie patiklūs kaip pradinukai. Didesnė jų gyvenimo patirtis leidžia kritiškiau pažvelgti į knygines tiesas, įdomus tampa realybės ir fantazijos santykis.Reikšminiai žodžiai: Dominančios temos; Knygų pasirinkimo principai; Lektūra; Lektūros formavimosi principai; Privalomo skaitymo programa; Vaikų skaitymas; Children reading; Compulsory reading programme; Interest topics; Principles of book selection; Reading stock forming princips.
ENVita Mozūraitė states that knowledge in children's reading psychology and pedagogic enables to choose adequate literature. Reading range of children of different age is formed first of all by several pedagogical psychological principles: accessibility, development, concentration and complexity. Based on these principles, one could comprehend the outward aspect of children's reading. The inward aspect, i. e. the selected literature, is characterized by needs dictated by life: need for physical welfare, beauty and order, a need to love and to be loved, a need to depend upon somebody, to win, to change, to know. Children of different age differently realize the above-mentioned needs and are looking for different realization of these needs in books. Reading is different among separate groups - boys and girls, pre-school children, primary schoolchildren and teenagers. All this is determined not only by their psychological peculiarities, but also by value systems initiated by adults. [text from author]