LTM. K. Čiurlionio kūryba negali būti priskiriama kokiam nors vienam meniniam judėjimui. Tyrinėtojai ne vienus metus bandė atsekti įtakas, kurios suformavo jo unikalaus stiliaus vystymąsi. Šiame straipsnyje profesorius Antanas Andrijauskas aptaria lemiamą Tolimųjų Rytų vaidmenį, ypač Kinijos ir Japonijos peizažinės tapybos įtaką Čiurlionio kūrybai. Menininkas, kaip ir Rytų Azijos tapytojai, regis ieškojo būdų kaip perteikti vidinį dvasinį gyvenimą, giliausią sielos skrydį ir neatmetė natūralaus dažų sklidimo. Atskiri paveikslai savo spontaniškumu, spalvine palete ir motyvais panašūs į Kyoto mokyklos meistrų Koetsu and Sotatsu paveikslus. Kai M. K. Čiurlionis lankėsi Europos muziejuose ir galerijose, jis turėjo galimybę kritiškai įvertinti to meto Vakarų kūrinius, kurie išpranašavo modernizmo aušrą ir palyginti jų kūrėjų pasiekimus su Rytų Azijos meno atstovų pasiekimais. Viena vertus įgytos žinios ir patirtis pakeitė jo pažiūras, kurios leido realizuoti jo kūrybinius tikslus. Ir iš tikrųjų jo plastinėje kalboje iš pradžių sekta kai kuriais numanomais abstrakcionizmo ir poetinio siurrealizmo aspektais, vėliau pasklidusiais Vakarų kultūroje. Kita vertus, ryšys su Rytų Azijos menu tapo kūrėjui raktu, atvėrusiu duris į kokybiškai naują ir brandų jo muzikalių „sonatų“ tapybos stilistikos periodą. Dailininko įžvalgos, įgytos iš japonų graviūros meistrų, leido jam suvokti esminius japonų tapybos elementus, kurie siejami su gražiausiais tapybos pavyzdžiais, randamais pasaulinėje meno istorijoje.Reikšminiai žodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Rytai; Tapyba; Tolimieji Rytai; Čiurlionis; Įtaka; East; Far East; Influence; Lithuania; M. K. Čiurlionis (1875-1911); Painting; Čiurlionis.
ENThe oeuvre of M.K. Čiurlionis cannot be ascribed to any one art movement. Scholars over the years have attempted to trace the influences that determined the development of his unique style. In this essay, Prof A. Andrijauskas discusses the pivotal role of the Far East, particularly the influence of Chinese and Japanese landscape painting, on Čiurlionis's work. [text from author]