LTStraipsnyje ieškant atsakymų į klausimus: „Kas yra ugdytojas šiandien?“ ir „Kas svarbiausia yra ugdytojo darbe siekiant kokybiškumo?“ - pateikiami trys analizės aspektai. Pirmoje dalyje apžvelgiama ugdytojo profesinei kompetencijai keliamų reikalavimų kitimo raida ir jai artimų sąvokų - profesija, kvalifikacija ir pan. - kokybinis tarpusavio santykis, remiantis užsienio ir Lietuvos mokslininkų darbais. Antrojoje - pateikiamos kelios šio reiškinio kokybinio pažinimo teorijos, kurios trečioje dalyje apibendrinamos atlikto tyrimo duomenų analize. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Karjera; Kokybė; Kompetencija; Kvalifikacija; Ompetencija; Profesija; Ugdymas; Ugdymas(is); Carer; Competence; Education; Profession; Qualification; Quality.
ENThe article searcher for the answer to two leading questions: Who is the educator nowadays? What is the most important in educator's work to achieve the best quality? In the first part you can find the evolution to the requirements of the professional competence of the educator and also qualitative relations of their close conceptions as profession, qualification, career and etc based on works of Lithuanian and foreign scientists. In the second part there are given some theories of knowledge of this phenomenon, while in the third part there are the results of the research. The results of the survey show, that the old educational paradigm, based on special knowledge of the training object, is still remains the basic criterion in the educator's work. [From the publication]