LTStraipsnyje teoriškai analizuojamos socialines-edukacines neįgaliųjų integracijos į visuomenę technologijos, plačiai taikomos Skandinavijoje. Trys neįgalių žmonių integracijos metodologijos aptariamos istoriniu ir teoriniu aspektu. Nagrinėjamos jų pritaikymo galimybės Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Neįgalieji; Neįgaliųjų integracija; Neįgalus asmuo; SIVUS metodas; SOCIALINĖS - EDUKACINĖS INTEGRACIJOS TECHNOLOGIJOS; Socialinė - edukacinė integracija; Švedija (Sweden); A disabled person; DISABLED INDIVIDUALS; Integration of disabled's; Lithuania; SIVUS method; Socio-educational integration; Sweeden; TECHNOLOGIES OF SOCIAL - EDUCATIONAL INTEGRATION.
ENThe paper presents social-educational technologies of disabled people integration into society from the theoretical point of view. These technologies are widely implemented in Scandinavian social system. Historical and theoretical aspects of methodologies of integrating three disabled individuals into society are discussed here. The first methodology proposes the right of all disabled people to normal life. The second, SIVUS methodology is used as basic principles for social workers in their daily work with mentally disabled people. The third, Kylen's model of human integrity consists of four parts: biological, psychological, social, physical. The last methodology, except the physical part, is similar to the Lithuanian model. In the paper the implementation of all three educational technologies in Lithuania is analysed. [Text from author]