LTJulijonas Lindė-Dobilas sukūrė dvi dramas - „Petrelis, arba Širdis neišturėjo“ (1919) ir „Kur laimė?“ (1928). Parašė straipsnius apie Vydūno, Mykolo Vaitkaus, Janio Rainio dramaturgiją. Dramos nebuvo pastatytos teatre. Dabar jos vertinamos kritiškai (tezinės, deklaratyvios, nesceniškos), tačiau jose matyti autoriaus pastangos praturtinti lietuvių dramaturgiją. Lindė-Dobilas pasirenka lietuvių dramaturgijoje naujus personažus – klieriką („Širdis neišturėjo“) ir davatką („Kur laimė?“). Kuriamose kolizijose gvildenama pasaulietinio gyvenimo atsižadėjimo – kunigystės ir davatkystės – problema,siekiama atskleisti kaimo žmonių mentaliteto psichologinę motyvaciją. Šiandien, žvelgiant iš laiko perspektyvos, Lindės-Dobilo dramos vertintinos kaip naujas lietuvių dramaturgijos etapas, kuriame dominuoja pastanga sukurti naujus personažų tipus, sodriame, realistiškame kaimo buities fone atskleisti sudėtingesnes nei to meto lietuvių dramaturgijoje personažų psichologines kolizijas. Draminėje kritikoje išryškėja Lindės-Dobilo pastanga atpažinti esminius kiekvieno autoriaus kūrybos bruožus, atmesti išankstinių nuostatų diktuojamą kūrybos vertinimą. Tyrinėjamų autorių kūrybos tradiciją Lindė-Dobilas sieja ne tik su savo gyvenamojo meto kontekstu, bet ir su tam tikros tradicijos ištakomis, siekiančiomis senovės Graikijoje (Eschilas), viduramžiais (Dantė) sukurtą kūrybos estetiką bei poetiką.Reikšminiai žodžiai: Drama; Julijonas Lindė-Dobilas; Julionas Lindė-Dobilas; Kritika; Kūryba; Lietuvių dramaturgija; Personažai; Poetika; Teatro kritika; Tematika; Vertinimas; Characters; Creativity; Criticism; Drama; Evaluation; Julijonas Lindė-Dobilas; Julionas Lindė-Dobilas; Lithuanian dramaturgy; Poetics; Theater critique; Topics.
ENThe author of the article discusses traits of Julijonas Lindė-Dobilas' dramaturgy and theater critique, seen from the time perspective. Today plays by Lindė-Dobilas should be regarded as a new stage in Lithuanian drama, dominated by attempts at creating new character types, not known in Lithuanian drama before, as well as revealing more complicated psychological collisions of personages, depicted against rich, realistic background of the country life. In his drama critique, Lindė-Dobilas' attempts at recognizing essential traces of each dramatist can be discerned; at the same time he discarded prejudiced views and evaluations (this is evident in the title of his article: "Kaip suprasti Vydūną", 'How to understand Vydūnas'). Lindė- Dobilas analyzed works of various authors not only in the contemporary context, but also with regard of certain traditions, reaching back to the aesthetics and poetics created in the Ancient Greece (Aeschylus) and the Middle ages (Dante). [From the publication]