LTStraipsnyje aptariama knygų reklama XVIII a. lietuviškoje spaudoje. XVIII a. ir ypač Lenkijos ir Lietuvos valdovo Stanislovo Augusto Poniatovskio valdymo laikais formavosi kapitalizmo pagrindais paremta knygų rinka. Dauguma šio laikotarpio valstybės laikraščių buvo skirti visai informacijai aprašyti ir paskelbti. Žinios buvo skelbiamos nuolat. Norint parduoti knygą ir uždirbti, reikėjo ne tik pasirūpinti spaudos darbais, bet ir informuoti potencialų pirkėją apie knygos pasirodymą rinkoje, pardavimo vietas, kainą, anonsuoti turinį, sudominti būsimą pirkėją. Populiariausia knygų reklamos forma buvo spaudos skelbimai. Apžvelgiami pirmieji tokio tipo skelbimų pasirodymai konkrečiuose XVIII a. laikraščiuose. Pavyzdžiui, Jėzuitų redaguotame "Gazety Wileńskie" knygų skelbimai buvo įprastas dalykas, nors tokia informacija nebūdavo skelbiama kiekviename numeryje. Vieną ar du kartus per savaitę skaitytojus pasiekdavo informacija apie naujai pasirodžiusias knygas. Būdavo anonsuojamas knygos pavadinimas, autorius, kaina, kartais turinys, leidėjas ir knygynas, kur ją galima įsigyti. Aptariami konkretūs tokių skelbimų pavyzdžiai, formuluotės, informacijos naujumo samprata, aprašomos kainos, spaudos darbai ir reklamos formos. Taip pat apžvelgiami įrišimo būdai bei spaudai naudotas popierius. Pabrėžiama, kad spaudos skelbimai yra reikšmingas šaltinis knygotyros tyrimuose, jie padeda atskleisti spaustuvių vaidmenį informacijos sklaidos procesuose ir knygų patekimo į rinką mechanizmą. Analizuojant spaudos skelbimus įmanu stebėti spaustuvininkų tarpusavio mainus krašto viduje ir užsienyje.Reikšminiai žodžiai: Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Gazeta Wilenska; Jėzuitai; Knygų reklama; Kurier Litewski; Leidyklos; Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Periodinė spauda; Pijorai; Prekyba knygomis; Reklamos istorija; Skelbimai; Spausdinti skelbimai; Spaustuvės; Vilnius; XVIII a. Lietuvos spauda; Advertisements; Book advertising, Lithuania, Poland, the Republic of the Two Nations; Books advertising; Eighteenth century Lithuanian press; Gazeta Wilenska; History of advertisement; Kurier Litewski; Periodical press; Piarists; Printing; Publishing houses; The Society of Jesus; Trading book; Vilnius.
ENThe article deals with how books were advertised in the Lithuanian press of the 18th century. In the 18th century and especially during the reign of Stanisław August Poniatowski, the ruler of Polish–Lithuanian Commonwealth, the book market based on capitalism was developing. Most of the newspapers of this period were intended to describe and publish all information. The news would be published continuously. In order to sell a book and earn money, it was necessary to not only take care of the printing, but also to inform the potential buyer about the book's appearance on the market, sales outlets, price, content and interest them. The most popular form of book advertising was adverts in press. The article gives an overview of the first appearances of this type of adverts in specific newspapers of the 18th century. For example, adverts for books were a regular thing in "Gazety Wileńskie" that was edited by Jesuits, even though this information might not have been published in every issue. The readers would get information about new books once or twice a week. The information would include the book title, author, price. Sometimes it would also include its content, publisher and a specific bookstore where people could find it. Specific examples of such adverts, their wording as well as the concept of new information are discussed in this article. Different prices, printing and forms of advertising are described, too. Types of binding and paper used for printing are also reviewed. It is emphasized that adverts in press are an important source when it comes to research regarding book publishing, as they help to uncover the role of printing houses in information dissemination processes and show the mechanism of how books access the market. When analysing adverts in press it is also possible to monitor mutual exchanges between printers both inside and outside the country.