LTGlobalizacija kelia nekarinio pobūdžio iššūkius, pavojus ir grėsmes nacionaliniam saugumui, į kuriuos pavienės valstybės yra nepajėgios efektyviai reaguoti. Lietuvos nacionalinio saugumo požiūriu globalizacija vertintina kaip objektyvus procesas, neišvengiamai atsirandantis dėl žmonijos mokslinės, techninės, ekonominės ir kitokios pažangos, su tuo susijusio įvairių valstybių ir regionų tarpusavio priklausomybės stiprėjimo ir nuo to priklausančių tarptautinės ekonominės, politinės ir kultūrinės, švietimo, mokslo integracijos procesų. Todėl Lietuvai yra aktualu aktyviai plėtoti bendradarbiavimą su kitomis valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis. Straipsnyje nagrinėjamas Lietuvos, Latvijos ir Estijos bendradarbiavimas sprendžiant trijų Baltijos šalių švietimo ir mokslo problemas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Baltijos Asamblėja; Baltijos Ministrų Taryba; Baltijos šalių bendradarbiavimas; Baltijos šalys (Baltic states); Bendradarbiavimas; Estija (Estonia); Globalizacija; Latvija (Latvia); Mokslas; Tarptautinis bendradarbiavimas; Švietimas; Švietimas ir mokslas; Baltic Council of Ministers; Baltic cooperation; Baltic states; Challenges of globalization; Cooperation; Education; International cooperation; Latvia; Lithuania, Latvia; Science; Science and education; The Baltic Assembly.
ENThe article focuses on cooperation between Lithuania, Latvia and Estonia in solving problems of education and science related to the three Baltic nations. The issues are investigated through a review of the activities of joint institutions of these states - the Baltic Assembly, the Baltic Council of Ministers, the Baltic Council of Presidents - in 1990-2006. The review of the activities of the joint institutions of the Baltic States reveals that since the very beginning of the restoration of independence much attention has been paid to the necessity for a universal preparation to solve the problems of culture, education and science. In every possible way BA and BCM encourage the establishment of a joint area of education and higher education comprising the Baltic States and, having implemented this model, they are ready to render assistance in creating a joint model of education comprising the Baltic and Northern States. BA and BCM urge the governments of the states to work towards establishing a joint information network and infrastructure, creating a coordinated system of interaction between science and production in Lithuania, Latvia and Estonia according to a modem model of innovations and new innovation activities management system. BA and BCM also encourage an efficient cooperation between universities, scientific research institutes and business institutions of the Baltic States, participation in scientific research work in pursuing international programs or concrete projects which would help integrate into the European science system. [From the publication]