LTDarbo tikslas. Nustatyti Lietuvos pagrindinio ugdymo programos mokinių, mokytojų ir tėvų (globėjų, rūpintojų) požiūrį į mokinių mokymosi krūvį bei įvertinti vieną iš mokymosi krūvio aspektų – laiko trukmę, skirtą namų darbams atlikti. Metodai. Tyrimas atliktas 2005 m. lapkričio mėnesio 14–28 d. Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose, kuriose vykdoma 5–8 klasių pagrindinio ugdymo programa lietuvių kalba. Anoniminės anketinės apklausos būdu 2005 m. lapkričio 14–28 d. tirti 3 744 mokiniai, 1 025 mokytojai ir 1 601 tėvai iš 108 Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų. Naudotos originalios anketos (atskiros mokiniams, mokytojams ir tėvams), sudarytos remiantis Lietuvos švietimo sistemos pagrindinio ugdymo programos ypatumais, ugdymo proceso organizavimą reglamentuojančiais teisės aktų reikalavimais bei naudojantis su sveikata susijusiais gyvenimo kokybės klausimynais. Rezultatai. Mokinių, manančių, kad jų mokymosi krūviai yra per dideli, buvo 37,0%, tėvų, – 45,0%, mokytojų – 55,6%. Daugiau mergaičių nei berniukų, vyresnių klasių nei jaunesnių, mieste gyvenančių nei kaime mokinių vertino mokymosi krūvį kaip per didelį. Mokytojų mokymosi krūvio vertinimas priklauso nuo jų lyties, darbo stažo mokykloje, profesinės kvalifikacijos ir mokinių skaičiaus jų dėstomose klasėse. Aukštesnės kvalifikacijos mokytojų, vertinusių mokymosi krūvį kaip per didelį, buvo daugiau nei žemesnės kvalifikacijos mokytojų. Mokytojai, dirbantys su didesnėmis klasėmis, dažniau teigė, kad mokymosi krūviai per dideli. Aštuntokų tėvų, teigusių, jog mokymosi krūvis per didelis, buvo daugiau (48,7%) nei šitaip teigusių šeštokų tėvų (41,3%). Motinų, vertinusių krūvį kaip per didelį, buvo du kartus daugiau nei tėvų (vyrų).Mokymosi krūvio vertinimas priklauso nuo tėvų bendravimo dažnio su vaiku bei vaiko namų darbų ruošai skiriamo laiko. Kas antras berniukas namų darbams ruošti skiria 5,8 valandos per savaitę, o kas antra mergaitė – 7,5 valandos per savaitę. Namų darbų ruošimui skiriamas laikas nepriklauso nuo pažangumo, nuo to, ar turi vaikas namie nuolatinę darbo vietą ar ne, kur dažniausiai ruošia namų darbus – atskirame ar bendrame kambaryje. Namų darbų skyrimo reglamentavimas yra efektyvi mokymosi krūvio optimizavimo priemonė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Educational load, basic education curriculum, schoolchildren, teachers, parents, homework; Mokymosi krūvis, pagrindinio ugdymo programa, mokiniai, mokytojai, tėvai, namų darbai; Educational load, basic education curriculum, schoolchildren, teachers, parents, homework; Mokymosi krūvis, pagrindinio ugdymo programa, mokiniai, mokytojai, tėvai, namų darbai.
ENThe aim of study was to estimate view of schoolchildren, teachers and parents about educational load of schoolchildren, attending classes of basic education curriculum and analyse one of the educational load factor - time for homework. In November 2005, the study was performed in 108 secondary schools, implementing 5-8 th grades basic education curriculum in lithuania. 3744 schoolchildren, 1025 teachers and 1601 parents filled original, specially made questionnaire. Separate questionnaires for schoolchildren, teachers and parents was made up considering Lithuanian educational system features, legislation and applying health related quality of life questionnaires. The educational load was too high in estimation of 37% schoolchildren, 45% parents, 55,6% teachers. Educational overload assesment is more frequent for girls, elder and in urban areas living schoolchildren. Teacher's estimation depend on gender, experience, professional qualification and schoolchildren number in they classes. Qualified teachers and teachers working with major number of schoolchildren in classes more often estimated eduactional load as too high. Parents, which children attend 8th grade and mothers more frequent mentioned educational oveload. The resultates indicated that parents educational load estimation depend on communication rate with children and their children's spent time for homework. Half of boys spent 5,8 hours per week for homework, half of girls - 7,5 hours per week. Time for homework not depend on childrean achievment, have children fixed place at home for homework or not, and where usually he do homework - in idividual or commnon room. Homework reglamentation is effective educational load optimization messure. [From the publication]