LTVadovaujantis tarptautinės valstybės valdomų įmonių (toliau – VVĮ) praktikos apžvalga ir akademinės literatūros analize, šiame straipsnyje siekiama paaiškinti ir apibendrinti pagrindinius VVĮ veiklos efektyvumui turinčius įtakos veiksnius. Tam pasitelkiamas VVĮ valdymo kontrolės ir autonomijos balansu paremtas aiškinimas, išskiriant pagrindinius įmonių valdymą apibrėžiančius veiksnius ir siekiant susieti juos su VVĮ veiklos efektyvumu. Specifinis Lietuvos (kartu ir viso posovietinio bloko valstybių) VVĮ valdymo klausimas išsamiai nėra nagrinėtas. Dėl to šiame straipsnyje norima giliau pažvelgti į pagrindinius VVĮ valdymo modelio elementus, suprasti, kodėl ir kas lemia VVĮ santykį su pagrindine jos savininke (valstybe), kaip jis turi būti plėtojamas, siekiant padidinti ne tik VVĮ pelningumą ir jų įnašą į biudžetą, bet kartu – pagerinti VVĮ teikiamų paslaugų ir kuriamų produktų kokybę, užtikrinti tinkamą viešojo intereso (pvz., natūralios monopolijos teikiamų paslaugų atveju) ar valstybės interesų (pvz., strateginių ir / ar su valstybės saugumu susijusių sričių) įgyvendinimą. Atitinkamai, remiantis svarbiausiomis viešojo administravimo paradigmomis (tradicinė biurokratinė sistema, naujoji viešoji vadyba (NVV) bei post-NVV), VVĮ veiklos efektyvumas nagrinėjamas per įmonių kontrolės ir autonomijos prizmę siekiant suformuoti analitinį modelį, kuris galėtų būti pritaikytas Lietuvoje vykdomai VVĮ valdymo reformai ir jos poveikiui analizuoti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Valdymo modeliai; Valstybės valdomos įmonės; Valstybės valdomos įmonės, valdymas; Veiklos efektyvumas; Management models; Performance efficiency; State owned enterprise, management; State owned enterprises.
ENBased on the international review of SOE’s management practice and appropriate academical literature review, the paper seeks to explain and summarise main determinants of SOE performance efficiency. Specific case of Lithuania and / or other post-soviet countries have not be analysed in depth. Therefore, elements of SOE performance management are being analysed in this paper to understand the relations between SOE and its shareholder (state / government), SOE profitability and its contribution to the budget, quality of SOE services and production, the level of public and state interest to be included into the performance indicators of the specific SOE (e.g., in cases of natural monopolies and / or strategic interests of the state). Accordingly, as per main paradigms of public administration (including the analysis of traditional bureaucratic system, new public management (NPM) and post-NPM) SOE performance efficiency is being analysed via control or management autonomy concepts. Based on the analysis of best practices, summarised SOE management experiences of OECD countries, it is seen that the control of the state is being influenced via regulative and / or strategic resource management decisions. On the other hand, the autonomy of SOE is mainly related to the economical results (e.g., strong economical performance will increase the autonomy of SOE), market environment SOE is working in (e.g., high level of competition will require bigger autonomy of SOE), other factors (e.g., reputation of the executive managers of the SOE).Thus, analytical model (set of determining factors) which could be applied for the analysis of Lithuanian SOE management reform and its impact is being presented below: (i) External environment (political, social, competitive environment); (ii) Level of managerial autonomy (in the areas of strategic, market, financial, operational management); (iii) Public visibility via the number of customers, nature of services / goods provided by the company; (iv) Performance and economical efficiency (size of the company, revenue generated). The biggest challenge of the presented model is that factors identified above are interdependently related. However, despite this challenge, in further researches this model will be tested on the base of Lithuanian SOE’s seeking (1) to understand the actual level of influence of the above mentioned factors to the management efficiency of Lithuanian SOEs, (2) adapt and improve the model based on the empirical evidence of the research. [From the publication]