Impact of organizational trust and ethical organizational culture on organizational innovativeness : preliminary findings in Lithuania

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Impact of organizational trust and ethical organizational culture on organizational innovativeness: preliminary findings in Lithuania
In the Book:
Summary / Abstract:

LTKonkurencija globalioje rinkoje didina poreikį organizacijai būti kūrybingai ir inovatyviai kuriant savo produktus ir procesus bei strategiją, elgesį ir požiūrį į rinką. Inovacijų poreikis įtakoja ne tik privatų, bet ir viešąjį sektorių, kuris vis labiau junta spaudimą būti efektyviu kaštų požiūriu, veikti vadovaujantis verslo modeliais ir būti labiau atskaitingu mokesčių mokėtojams. Straipsnyje pateikiamos kai kurios preliminarios atliktos apklausos išvados. Apklausa yra didesnio projekto, vykdomo Kinijoje, Estijoje, Suomijoje ir Lietuvoje, dalis. Jos tikslas yra išmatuoti ryšius tarp organizacijos inovatyvumo, organizacijos etinės kultūros, etinio vadovavimo ir pasitikėjimo organizacija. Straipsnyje nagrinėjami tik organizacijos inovatyvumo, pasitikėjimo organizacija ir etinės organizacijos kultūros tarpusavio ryšiai. Pateikiami tarpiniai rezultatai, gauti atlikus tyrimą Lietuvos viešosiose organizacijose (N=76) 2012 m. Į tyrimą papildomai bus įtrauktos dar trys organizacijos, taip padidinant viešojo sektoriaus imtį ir sudarant galimybę palyginti duomenis su privataus sektoriaus duomenimis. Tirtą organizaciją galima apibūdinti kaip vidutinio lygio pagal organizacijos inovatyvumą. Jos elgesio komponentė buvo aukščiausia, pasitikėjimas organizacija ir emocinis pasitikėjimas organizacija buvo šiek tiek aukštesni nei kognityvus pasitikėjimas organizacija. Vidutinis etinės organizacijos kultūros lygis kartu su aiškumu, patogumu ir konsultantų kongruentiškumu buvo tos vertybės, kurias geriausiai suvokė respondentai.Reikšminiai žodžiai: Etikos organizacinė kultūra; Globali rinka; Konkurencija; OK įtaka inovacijoms; Organizacinė kultūra (OK); Pasitikėjimas; Competition; Ethical organizational culture; Global market; OC impact to innovativeness; Organizational culture (OC); Trust.

ENThe competition on the global market boosts the need for an organisation to be creative and innovative in developing its products and processes, as well as its strategy, behaviour and attitude to the market. The demand for innovations makes an impact not only on the private but also the public sector which is under an increasing pressure of cost-efficiency, adoption of business models in its activities and being more accountable to tax payers. The article contains some preliminary conclusions of the conducted survey. The survey is a part of larger project carried out in China, Estonia, Finland and Lithuania. It is aimed at measuring the relations between the organisational innovativeness, ethical culture, ethical leadership and confidence in the organisation. The article deals only with interrelations between organisational innovativeness, confidence in the organisation and ethical organisational culture. Intermediate results received after the research was conducted in Lithuanian public institutions (N=76) in 2012 are provided. Three more organisations will be additionally included in the research, consequently, the sample of the public sector will be increased in this way and will be possible to compare the data with the data from the private sector. The organisation concerned can be described as average in terms of organisational innovativeness. Its behavioural component was the highest, confidence in the organisation and emotional confidence in the organisation were slightly higher than cognitive confidence in the organisation. The medium level of ethical organisational culture along with clarity, comfort and consultants’ congruence were the values which were perceived best by the respondents.

Related Publications:
Developing organizational trust through advancement of employees’ work ethic in a post-socialist context / Raminta Pučėtaitė, Anna-Maija Lämsä. Journal of business ethics. 2008, Vol. 82, no. 2, p. 325-337.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/39098
Updated:
2016-11-05 15:30:58
Metrics:
Views: 29
Export: