LTStraipsnyje pristatomas tyrimas, kurio tikslas – išanalizuoti lyties įtaką mokinių atsakingumo išsivystymo lygiui. Taikyti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, apklausa. Pirmojoje straipsnio dalyje pateikta mokslinės literatūros atsakingumo ir jo ugdymo klausimais analizė. Antroji straipsnio dalis skirta tyrimo metodologijos analizei. Tyrimų lyties įtakos atsakingumo raiškai ir jo ugdymui analizė pateikiama trečiojoje dalyje, o skirtingo mergaičių ir berniukų atsakingumo išsivystymo lygio priežasčių pobūdžio tyrimui pristatyti skirta ketvirtoji straipsnio dalis. Siekiant išsiaiškinti atsakingumo išsivystymo lygį bei jo priklausomybę nuo lyties, buvo atliktas tyrimas, apimantis du etapus. Pirmajame etape dalyvavo 539 I–IV klasių mokinių tėvai ir mokytojai (imtis atsitiktinė), kurių buvo paprašyta įvertinti mokinių mokėjimo spręsti problemas išsivystymo lygį, įvertinti mokinių atsakingumo išsivystymo lygį pamokinėje ir popamokinėje veikloje. Antrajame tyrimo etape dalyvavo 161 II–IV klasių mokinio tėvas (imtis atsitiktinė), kuris įvertino atsakingumo savybės svarbą asmenybei, savo vaikų atsakingumo išsivystymo lygį. Nustatyta, kad egzistuoja tiesioginės priklausomybės ryšys tarp asmenybės atsakingumo ir lyties. Mergaitės yra atsakingesnės ir savarankiškesnės už berniukus (p<0,05), dvigubai daugiau mergaičių, palyginus su berniukais, jaučiasi esą atsakingos (p<0,001), dvigubai daugiau berniukų negu mergaičių yra apibūdinami kaip išsiblaškę, nepastovūs, negalintys įvertinti savęs adekvačiai, be to, jų veiklai reikalinga išorinė kontrolė (p<0,001).Reikšminiai žodžiai: Atsakingumas; Atsakingumo priklausomybė nuo lyties; Responsibility; Responsibility dependence on gender.
ENThe reality confirms the importance to develop pupils’ responsibility. Research into primary school pupils’ responsibility has shown direct dependency between person’s responsibility and gender: girls are characterized as more responsible than boys and responsibility is the most important feature of personality for the majority of girls’ parents and the decisive role in its development belongs on the family. But the origin of the reasons of higher level of girls responsibility development is social. [From the publication]