LTTestų taikymas mokant istorijos Lietuvos bendrojo lavinimo mokykloje turėtų būti vertinamas kaip naujas reiškinys. Vienas pirmųjų žingsnių šia linkme buvo žengtas, kai 1997 m. Nyderlandų istorijos mokymo specialistų surengtame seminare istorijos mokytojams Vilniuje buvo aiškinama apie testų parengimą ir istorijos šaltinių taikymą mokant istorijos. Pirmą kartą plačiu mastu istorijos testas moksleiviams buvo pateiktas 1998 m. gegužės mėn. Pradėjus naudoti testus per valstybinius brandos egzaminus, visuotinai pradėti taikyti testai ir mokytojų darbo praktikoje. Straipsnyje analizuojami istorijos testų sudarymo bendrojo lavinimo mokyklų mokiniams aspektai. Remiantis Bendrųjų programų nuostatomis (2008), Ugdymo plėtotės centro vykdyto projekto „Standartizuotų mokinių pasiekimų vertinimo ir įsivertinimo įrankių bendrojo lavinimo mokykloms kūrimas“ rezultatais bei remiantis JAV istorijos testų sudarymo praktika yra pateiktos gairės šiuolaikiniams istorijos testams sudaryti. Daroma išvada, jog sudarant istorijos testą mokiniams reikalinga vadovautis istorijos mokymo turinį reglamentuojančiu dokumentu – Bendrosiomis programomis, kuriame išskirtos keturios veiklos sritys. Testo klausimai turėtų būti orientuoti į visus istorinės raidos komponentus – įvykių priežastis ir pasekmes, įvykių ypatumus, istorines asmenybes, sąvokas, taip pat turėtų būti klausimų apie įvykių vietą ir laiką bei užduotys, skirtos istorijos šaltiniams nagrinėti ir interpretuoti. Testuose reikalinga pateikti skirtingų kognityvinių gebėjimų užduotis, jos turėtų būti sudaromos skirtingų pasiekimų mokiniams.Reikšminiai žodžiai: Gebėjimai; Istorija; Istorijos mokymas; Klausimai; Moksleiviai; Testas; Žinios; History; History teaching; Knowledge; Pupils; Questions; Skills; Students; Test.
ENThe usage of tests in teaching history in Lithuanian comprehensive schools should be considered as a new phenomenon. One of the first steps in this direction was made in 1997, when Dutch specialists in teaching history organized a seminar where history teachers in Vilnius were told about preparation of tests and application of historical sources in teaching history. For the fist time, history test was presented to students in May 1998 on a large scale. Tests were started to be used during state examinations and were also generally used in teachers’ work practice. The article analyzes the aspects of history tests’ preparation for schoolchildren in comprehensive schools. According to the provisions of General Programmes (2008), the results of Education Development Center‘s project “Creation of standardized tools for comprehensive schools to evaluate and self-assess schoolchildren’s achievements”, and according to the history tests’ preparation practice in USA, the guidelines for forming modern history tests are presented. It is concluded that teachers should follow the document of General Programmes when making history tests. It regulates the content of history education and it distinguishes four practice areas. Test questions should focus on all components of historical development – reasons and consequences of events, their peculiarities, historical individuals, concepts. There should also be questions about place and time of events, and tasks created to analyze and interpret historical sources. Tasks for different cognitive skills have to be presented in the tests. The tasks should also be made for schoolchildren with different achievement levels.