LTKarmelitų dvasingume Švč. Mergelės Marijos kultas įgyja specifinę pamaldumo formos išraišką – garbinamuose atvaizduose susiformuoja Švč. Mergelės Marijos Škaplierinės ikonografija. Kiekviena vienuolija jos atvaizduose įvesdavo savo ordino simbolius, sakramentalijas. Garbinamojo atvaizdo priklausomybę konkrečiai kongregacijai nurodo ir šalia Marijos vaizduojami ordino šventieji globėjai, įkūrėjai, vienuoliai, vilkintys ordino nariams skirtą aprangą. Karmelitų Globėja dažniausiai vaizduojama dėvinti karmelitišką vienuolių rūbą. Ikonografinio tipo – Švč. Mergelė Marija Škaplierinė – pavadinimas tiesiogiai siejamas su pamatine karmelitų vienuolijos devocija – škaplieriumi. Jo kaip dangiškosios malonės ženklo, kartu ir Švč. Mergelės Marijos Škaplierinės ikonografinio tipo kilmė paremta vienuolio karmelito šv. Simono Štoko mistiniu regėjimu. XVII-XVIII a. Lietuvos Švč. Mergelės Marijos Škaplierinės atvaizdus palyginus su europiniu kontekstu, išryškėja mūsų kraštui būdinga analizuojamos ikonografijos specifika bei vyraujančios tendencijos. Dažniausiai Lietuvos paveikslai atkartoja archainį Hodegetria prototipą. Škaplieriaus ženklas tampa naujos ikonografijos skiriamuoju bruožu. Sakramentalija vaizduojama brolijos devocijos forma, dekoruota Marijos ir Jėzaus Kristaus monogramomis, dažniausiai Marijos rankoje. Lietuvai būdingoje Škaplieriaus įteikimo temoje skiriama keletas paveikslų grupių, turinčių nusistovėjusius vaizdavimo principus. Ryškiausiu Švč. Mergelės Marijos Škaplierinės ikonografijos savitumu Lietuvos dailėje laikytina jungtinė Rožinio ir škaplieriaus ikonografija.Reikšminiai žodžiai: Ikonografija; Karmelitai; Lietuvos bažnytinė dailė; Vienuolynai; Škaplierius; Švč. Mergelė Marija škaplierinė; Carmelite; Carmelites; Iconography; Ikonography; Lithuanian church art; Mariology; Monasteries; Monasterles; Monastic order; Scapular fraternity.
ENThe study of works of art of monastic orders, which from the 17th to the 18th centuries were in their golden age in Lithuania, is a very significant evaluation of the artistic, cultural and spiritual heritage of the past. As the direction of my study, I have chosen Mariology, which is a subject especially significant in terms of Carmelite spirituality. The iconographical type under study is Our Lady of Mount Carmel existing as a form of Carmelite piety. The objective of the study is to characterise the iconographical type of Our Lady of Mount Carmel and its versions in the context of European art. The study gives a survey of the preconditions of the Carmelite Order in Lithuania, as well as of the activity of the scapular fraternities. It also examines carefully pictures of Our Lady of Mount Carmel discovered in Lithuanian churches. The paintings classified on an iconographical basis are compared to European examples by giving an analysis of the painting's composition, emphasising specific features and regularities. Some occasional versions, in which the combination of several themes and digression from an original iconographical image are quite frequent, are mentioned in the study. [text from author]