LTSpecialistų ir neįgaliųjų bei jų šeimų galių padėties ir žinių lygiavertiškumo klausimas mokslinėje literatūroje traktuojamas kaip socialinio dalyvavimo restrikcijos, galimybių sumažėjimo veiksnys. Šiose situacijose socialiniame darbe su šeimomis ir specialiojo ugdymo praktikoje neretai pasitelkiamas įgalinimas, kuris suprantamas kaip parama žmonėms, siekiant saviorganizacijos ir dalyvavimo bei socialinių pokyčių. Straipsnio tikslas – identifikuoti tėvų, auginančių neįgalų vaiką, socialinio dalyvavimo visuomenėje ypatumus. Tėvų, auginančių neįgalų vaiką, socialinio dalyvavimo analize siekiama keisti supratimą apie negalę, neįgaliuosius ir jų šeimas, kad pastarieji būtų suvokti ne kaip koreguotinas trūkumas, nukrypimas nuo normos, o kaip galintys įnešti savitą indėlį į visuomenę. Tėvų socialinis dalyvavimas visuomenėje tiek dėl mokslinių koncepcijų, tiek dėl praktinių pokyčių galimybių nurodo nagrinėjamo koncepto mokslinį-praktinį aktualumą. Tyrimo problemą atspindi keli klausimai. Kokiais psichosocialiniais bruožais pasižymi tėvų, auginančių neįgalų vaiką, socialinis dalyvavimas visuomenėje? Kokios yra tėvų socialinio dalyvavimo prielaidos, apsprendžiančios socialinio dalyvavimo ribotumą, arba, priešingai, didesnes galimybes? Tyrimo objektas – tėvų, auginančių neįgalų vaiką, socialinio dalyvavimo visuomenėje bruožai. Tyrimo metodai: literatūros analizė ir kiekybinė anketinė apklausa, taikant parengtą klausimyną, statistiniai metodai (aprašomoji statistika, faktorinė ir klasterinė analizė).Reikšminiai žodžiai: Barjerai ir galimybės; Neįgaliųjų ugdymas; Neįgalus vaikas; Neįgalūs vaikai; Socialinis dalyvavimas; Socializacija; Stereotipai; Tėvai; Įgalinimas; Barriers and opportunities; Children with disabilities; Empowerment; Parents; Parents, a handicapped child; Social participation; Upbringing of a handicapped child.
ENIdentification of social participation elements and some barriers, which restrict parents, upbringing a disabled child, from social participation are pretended in the paper. Results are grounded on a written questionnaire (N=494, Lithuanian families, upbringing a handicapped child). The characteristics of the questionnaire and the respondents are described. Also some procedure examples of the identification of parental tendencies for their participation in society and disabled peoples' communities are presented in the work. In factor analysis such factors as mutual help in the family, feeling of loneliness, participation in community life, going to public places and events were set, all that enabled to apply cluster analysis in order to identify some parental social participation tendencies. The data show two main groups of parents open for their participation and have already participated in community life, and another group, which tends to limit activity within the family and the community of the disabled people's life. The results show some possibility for the application of an empowerment concept increasing possibilities of meaningful social participation. [text from author]