LTPatirtis nuolat sukuria prieštaravimus, ir jei apie tai nereflektuojama, ji gali tapti klaidinančia, netgi kenksminga, sukelti studijuojančiam asmeniui supratimo bei atsakomybės stoką. Todėl straipsnyje siekta įvertinti refleksyvių metodų reikšmę mokymosi procesui ir kokybei gerinti. Taikyti šie tyrimo metodai: teorinės literatūros analizė, dienoraščio, refleksyvaus seminaro, refleksyvaus esė, pusiau struktūruoto interviu turinio (content) analizė. 2006 m. pavasario semestre Taikomosios etikos kursui Šiaulių universitete buvo praktikuojamas kooperuotų studijų (KS) metodas. Dienoraščių, refleksyvių seminarų ir refleksyvių esė turinio analizė bei duomenys iš interviu su studentais atskleidė, kad kiekvienai iš šių refleksyvių praktikų būdingas tam tikras specifiškumas, būtent: dienoraščiuose dominuoja gilesnio patirties apmąstymo, emocinio išsiliejimo apraiškos (emocinė sritis), refleksyvių seminarų metu aktualiausi studentų pasisakymai, diskusijos (komunikacinė sritis), refleksyvaus esė esmė – visos patirties bei įgytų žinių sisteminimas bei kritinis, analitinis apmąstymas (intelektualinė sritis). Tuo būdu šių refleksyvių praktikų kompleksiškas taikymas (šių trijų sričių apjungimas) optimizuoja refleksyvumą kooperuotų studijų metu bei lavina atitinkamus įgūdžius. Refleksyvių praktikų turinio analizė atskleidė, kad tai yra naudinga dirbant pagal KS programą, nes padeda labiau susieti mokymąsi auditorijose ir praktinį darbą nevyriausybinėse organizacijose, skatina atsakingą ir sąmoningą studentų dalyvavimą bei lankomumą bendruomenėse, didina mokymosi motyvaciją.Reikšminiai žodžiai: Dienoraštis; Kooperuotas mokymas; Refleksija; Refleksija, refleksinė praktika, dienoraštis, reflektyvus esė, reflektyvus seminaras, kooperuotos studijos; Refleksyvi esė; Refleksyvi praktika; Refleksyvus seminaras; Journal writing; Reflection; Reflection, reflective practices, journal writing, reflective essay, reflective seminar, service learning; Reflective essay; Reflective practices; Reflective seminar; Service learning.
ENThe value of reflection on experience in order to enhance learning has been fostered for decades. Many reflective Practices such as journal writing, reflective seminars, reflective essays, discussed as important pedagogical tools developing students' reflection skills exist. Some authors (Howard, 1993; Jacoby, 1996; Hatcher, 1997) find reflective Practices as a key element in Service Learning programs. The aim of this paper is to analyze the value of reflective practices used in service learning classes in 2006 spring semester at Šiauliai University. Evaluation of the value of reflective practices is based on content analysis of students' journals, reflective seminars, reflective essays and interviews. The analysis revealed that all these reflective Practices complement each other in developing certain learning, intellectual, social skills and helping to integrate Practice and academic work in service learning classes. [text from author]