LTPradinių mokyklų mokytojų gamtamokslinė kompetencija yra viena iš bendrosios profesinės kompetencijos sudedamųjų dalių. Akivaizdu, kad būsimieji pradinių klasių mokytojai turi išsiugdyti ir gamtamokslines kompetencijas, taip pat ir dirbantys mokytojai turėtų tobulinti savo profesinę kompetenciją. Straipsnyje nagrinėjami pradinių klasių mokytojų gamtamokslinio ugdymo raštingumo bei kompetencijų ypatumai. Akcentuotina, kad mokytojo kompetencija yra sėkmingo ir efektyvaus mokymo pagrindas ir tam turi būti teikiama pirmenybė. Atsižvelgiant į tai, kad ilgą dešimtmetį mokytojų rengimas buvo ideologiškai pagrįstas, Lietuvos švietimo sistema laiko tai svarbiausiu klausimu. Mokytojo gamtamokslinė kompetencija turėtų būti paremta holistine koncepcija (holizmas yra požiūris, reikalaujantis suvokti reiškinį kaip ypatingą vientisumą). Svarbu pabrėžti, kad gamtamokslinis ugdymas pradinėje mokykloje yra tikslingas. Privaloma išvengti gamtamokslinio ugdymo marginalizacijos pradinėse mokyklose. Priešingai, gamtamokslinis ugdymas pradinėse mokyklose turi būti nuoseklus ir efektyvus, nes jis yra pagrindas giliau studijuoti gamtos mokslus vidurinėje mokykloje ir aukštojo mokslo įstaigose. Sisteminis, integralus gamtamokslinis ugdymas yra ypač svarbus gamtamokslinių kompetencijų tobulinimui. Iš kitos pusės, kompetencija turi būti nagrinėjama darnia sistema: gamtamokslinio ugdymo standartai – mokytojų gamtamokslinė kompetencija – pedagoginės veiklos meistriškumas – gamtamokslinio ugdymo rezultatai.Reikšminiai žodžiai: Gamtamokslinis ugdymas; Kompetencija; Pradinių klaisių mokytojai; Pradinių klasių mokytojai; Pradinių mokytojų kompetencijos; Competence; Competence of primary school teachers; Natural science; Natural science education; Primary school teachers.
ENThe competence in natural sciences of primary school teachers is one of the components of general professional competence. Future primary school teachers without a doubt must be competent in natural sciences, practising teachers should also improve their professional competence. This article examines peculiarities of the natural sciences education literacy and competences of primary school teachers. It is notable that the competence of a teacher is the foundation of an effective learning and it should be prioritized. Due to a long decade of ideologically based training of teachers, in Lithuanian education system it is seen as an important issue. Teacher’s competence in natural sciences should be based on the holistic concept (holism is a point of view regarding every phenomenon as an extraordinary whole). It is important to note that it is appropriate to teach natural sciences in primary schools. The marginalization of natural sciences education in primary schools must be prevented. On the contrary, natural sciences education in primary schools has to be consistent and effective, as it is the basis of a more in-depth learning of natural sciences in secondary school and higher education institutions. Systematic and integral education of natural sciences is especially important in order to improve these competences. On the other hand, competence must be examined following a coherent system: standards of a natural sciences education - teachers’ competence in natural sciences - pedagogic skills - results of natural sciences education.