LTStraipsnyje pateikiami būsimųjų pedagogų, Vilniaus pedagoginio universiteto (dabar – Lietuvos edukologijos universiteto) pirmo ir antro kurso studentų asmenybės priešiškumo savybės tyrimo, atlikto 2009-2011 metais, rezultatai. Buvo tiriama priešiškumo savybės struktūra, jos komponentų tarpusavio ryšys, sąsajos su asmenybės vidine darna bei kitomis socialinėmis nuostatomis ir jausmais. Straipsnyje teigiama, kad visų priešiškumu pasižyminčių tiriamųjų priešiškumo struktūroje aukščiausius įvertinimus turi žodinio agresyvumo, įtarumo, irzlumo savybės. Pastebima, kad priešiškumo savybių svoriai bendroje reiškinio struktūroje kinta priklausomai nuo bendro priešiškumo savybės išsivystymo lygio. Tyrimu nustatyta reikšminga tiesioginė bendrų priešiškumo įverčių koreliacija su vienišumo, beviltiškumo jausmais, su gyvenimo beprasmybės jausmu, nedarnos su tuo, ko norima, su tuo, kas turima (t. y. – idealiojo ir realiojo „Aš“ nedarna), įvertinimais. Ypač glaudi tiesioginė gyvenimo beprasmybės jausmo koreliacija su negatyvizmo ir nuoskaudos jausmais.Taip pat rasta reikšminga priešiškumo savybės ir jos komponentų koreliacija su asmenybės vidine darna ir jos komponentais: bendri priešiškumo savybės ir vidinės nedarnos įverčiai koreliuoja p > 0,001 lygiu. Teigiama, kad būtinas tolesnis priešiškumo savybės tyrimas ir besirengiančių tapti pedagogais studentų, kuriems būdingas išreikštas priešiškumas ir agresyvumas, kryptingas ugdymas. Turi būti jiems teikiama specifinė pedagoginė-psichologinė pagalba, sukurta jų parengimo saviugdai programa, kad būtų išvengta šios savybės poveikio jų studijoms ir būsimai pedagoginei veiklai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Priešiškumas; Socialinės nuostatos ir jausmai; Agresyvumas; Vidinė darna; Hostility; Future teacher; Sense of coherence; Social attitudes and feelings.
ENThe article presents the results of the first and the second course students' – future teachers' – testing on hostility features which was carried out in Lithuanian University of Educology in 2009-2011. The structure of hostility characteristics, its components, interrelation and links with personality inner sense of coherence and other social attitudes and feelings have been analyzed. It is stated in the article that the highest evaluation marks in the structure of all on the hostility tested students have features of verbal agression, suspicion and irritability. It is noticed that the level of hostility in the whole structure varies depending on the level of the general phenomenon. The testing shows direct correlation of hostility evaluation of such feelings as loneliness, despair, absurdity of life feelings, discordance with what is desirable and with what they have (i.e. with what is ideal and real). Especially very close correlation (p<0,001) is between senselessness of life and negativism. A significant correlation is found between hostility and its components with personal inner sense of coherence: general hostility features and inner discordance evaluation correlate on p<0,001 level. It is stated that future analysis is necessary especially for those students who possess clearly expressed characteristic features of hostility and aggression. They need purposeful training. A specifical pedagogical-psychological help should be prepared for them, a self-study programe must be created in order to avoid influence of students with such features for their pedagogical studies and future work. [text from author]