LTŠiame darbe siekiama atskleisti, kaip lietuvių ir rusų užkalbėjimuose nuo gyvatės atsispindi archajinė pasaulėžiūra. Lietuvių tautosakoje užkalbėjimai nuo gyvatės yra skaitlingiausi; jie susiję su gyvatės kultu. Senovės lietuvių kultūroje gyvatės ir žalčiai buvo siejami su įvairiais gamtos reiškiniais: įkūnijo vandens, žemės, derlingumo ir kitas dievybes. Rusų tradicijoje tokio ryškaus gyvatės kulto nebuvo, todėl ir užkeikimų gerokai mažiau. Tačiau išlikę tekstai taip pat atskleidžia ištisą pasaulį, kuris padeda rekonstruoti senovės požiūrį į gyvates. Rusų užkalbėjimams nebūdingas toks pagarbus požiūris į gyvatę – juose gyvatė dažniausiai yra neigiamas veikėjas. Kitaip lietuvių užkalbėjimuose: pirmiausia išryškėja dvilypis požiūris – viena vertus, kai kurios gyvatės laikomos mirtinai pavojingomis, o užkalbėjimai nukreipti į gydymą arba prieš įkandimą; kita vertus, šiam gyvūnui išreiškiama pagarba, kurią taip sunkiai sekėsi išgyvendinti krikščioniškoje kultūroje. Lietuvių užkalbėjimus galima skirstyti į įvairias grupes, pagal jų raiškos priemones. Lyginamoji analizė atskleidžia, kad gyvatė senovės lietuvių kultūroje – namų židinio saugotoja, vaisingumo, laimės ir ilgaamžiškumo laidininkė, viso pasaulio valdytoja, žemės ir dangaus šeimininkė. Lietuviškieji užkeikimai atskleidžia, kaip krikščioniškoji kultūra siekė išgyvendinti gyvatės vaizdinį ir koks jis buvo gajus. Rusų užkalbėjimuose atsiskleidžia vėlesnis žmogaus ir gyvatės sąveikų etapas – juose galima atsekti mito apie Griausmavaldį atspindžių, išreiškiančių dviejų priešingų jėgų darnią sambūvą.Reikšminiai žodžiai: Lietuva, Rusija, pasaulis, modelis, užkalbėjimas, gyvatė; Lietuviai; Pasaulio modelis; Rusai; Užkalbėjimai; Incantations; Lithuania, Russia, world, model, incantation, snake; Lithuanians; Model of the world; Russians.
ENThe study aims to reveal how an archaic worldview is reflected in Lithuanian and Russian incantations against snakes. Incantations against snakes are most numerous in Lithuanian folklore; they are related to the cult of snake. In ancient Lithuanian culture snakes and grass snakes were related to various natural phenomena: they embodied the gods of water, earth, fertility, etc. The Russian tradition did not have such a prominent cult of snake, hence a much smaller number of incantations. However, the remaining texts also reveal the entire world which helps to reconstruct an ancient attitude towards snakes. A respectful attitude towards a snake is not typical of Russian incantations: the snake is usually treated as a negative character. The situation is different in Lithuanian incantations: it is first of all an ambiguous approach – on the one hand, some snakes are considered to be deadly dangerous, and incantations are targeted at treatment or against a bite, on the other hand, a respect with regard to this reptile is expressed, which was very difficult to eliminate in Christian culture. Lithuanian incantations might be attributed to different groups according to the means of expression. The comparative analysis reveals that in ancient Lithuanian culture a snake was a guardian of the hearth, a transmitter of prolificacy, happiness and longevity, a governor of the whole world, a master of earth and sky. Lithuanian incantations reveal how Christian culture tried to eliminate the image of snake and how tenacious it was. Russian incantations show the later stage of human-snake interaction; they contain reflections of the myth about the Thunderer which express a harmonious coexistence of the two opposite forces.