LTStraipsnio objektas – Užgavėnių pamėklės Morės bei su ja susijusių papročių prigimtis ir ankstesnė prasmė. Straipsnio tikslas – išryškinti kai kuriuos anksčiau neakcentuotus šių papročių niuansus, žvelgiant į sąsajas su archajiškais frygų, germanų, slavų gamtos atgimimo pavasarį ir vegetacijos galių atnaujinimo ritualais. Metodai: aprašomasis, analitinis, lyginamasis. Išvada: Užgavėnių ritualuose ir tikėjimuose atsispindi vaizdiniai apie žemės, jos vidinių vitalinių jėgų regeneraciją. Viena tokios tendencijos apraiškų – apeiginės akcijos su šią plotmę kontroliuojančia simboline mitine esybe, kaip tik primenančia vegetacijos dievybę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lietuva, pavasaris, šventė, užgavėnės, Morė; Morė; Prigimtis ir ankstesnė prasmė; Užgavėnės; Lithuania, spring, festival, Užgavėnės, Morė; Morė; Shrove; The origin and previous meaning.
ENOne of the most lively Lithuanian winter holiday rituals is the drowning, burning, or other type of destruction of the Užgavėnės bogy woman, commonly known as More or Kotrė, accompanied by a band of costumed revellers. Užgavėnės are celebrated in Lithuania as winter comes to end and spring is around the corner. With this natural phenomenon it is customary to associate and explain the meaning of the Morė image. Quite a bit ethnographic material has been published about the Lithuanian Morė and its analogues, mostly from the region of Žemaitija, or Samogitia (and some from eastern and central Lithuania) where this custom was especially popular and is still performed to this day. This article discusses the Užgavėnės bogy womanMorė's nature and earlier meaning. We can see the link between this being and the rituals connected to it with archaic Frygian, Germanic, and Slavic rituals and characters associated with the rebirth of nature in spring and renewal of the power of plants. The conclusion is made that Užgavėnės rituals and beliefs reflect visions of the regeneration of the intrinsic powers that ensure the regeneration of the earth and its vegetation, reproduction. One manifestation of these tendencies is the ritualistic actions with the symbolic mythological entity that controls this sphere, which, as the article claims, resembles a vegetation deity. [From the publication]