LTPastaruoju metu organizacijų vadyboje atsiranda procesinis suvokimas. Kai kuriu šalių mokslininkai jau yra pažengą toliau šioje srityje ir gali remtis besikuriančia teorija ir atitinkama praktika. Kai tuo tarpu mūsuose pati vadyba yra dar formavimosi stadijoje. Nors nuo 1991 m. galima remtis jau šiokia tokia praktika ir galima pastebėti tendenciją, jog stiprios kompanijos yra tos, kurios turi stiprią vadybą, įveiklintą įmonės vystymosi procesą (kiek jis yra suvokiamas sąmoningai ar nesąmoningai). Procesas - tai kryptingų veiklų ir veiksmų su konkrečių galutinių tikslų visuma. Proceso vystymas - tai veiklų ir veiksmų konstravimas, derinimas ir gerinimas. Priklausomai nuo organizacijos dydžio ir profilio, kiekviena organizacija turės skirtingą procesų visumą. Ir priklausomai nuo organizacijos gyvavimo ciklo stadijos, turimų procesų skaičius gali prasidėti nuo vieno ir išsiplėtoti iki kelių dešimčių procesų. Kuo įmonė sudėtingesnė, tuo ji daugiau gali turėti įvairių procesų. Ir tuomet iškyla (atsiranda) realus procesų valdymo poreikis, jų aprašymas, detalizavimas, planavimas ir pan. Be vadybos procesų triados - organizavimo, vadovavimo ir valdymo procesų - reiktų atskirai išskirti ir marketingo procesų. Rinkodaros (marketingo) vadybos procesas - tai procesas, kuris susideda iš rinkos palankių progų analizės, rinkos tyrimų ir tikslinių rinkų atrinkimo, rinkodaros (marketingo) strategijų vystymo, rinkodaros taktikų planavimo, ir rinkodaros pastangų (bandymo) įgyvendinimo ir kontrolės. Marketingo koncepcija yra glaudžiai susijusi su pačios įmonės veiklos koncepcija.Marketingo koncepcija yra glaudžiai susijusi su pačios įmonės veiklos koncepcija. Marketingo koncepcija apima pačios įmonės veiklos strategijos formuluotą, ir be abejo gvildena pagrindinius klausimus: kuriose rinkose mums reiktų konkuruoti ir ar mes turėsim pranašumų prieš konkurentus tose rinkose, kokios yra įmonės silpnybės, stiprybės bei vystymosi galimybės? Siekiant sėkmingai vystyti marketingo vadybos procesų, kuris yra gyvybiškai svarbus organizacijai, reikia suvokti kas yra šio proceso sudėtyje ir kas jam yra reikalinga. Pavienių veiklų maksimalaus efektyvumo siekimas dar negarantuos viso proceso sėkmingų valdymų. Proceso savininkas turi sugebėti apžvelgti ir valdyti visų marketingo vadybos procesų su visomis jo veiklomis ir pagalbiniais elementais. Tam tikslui analogiškai turi būti renkama ir kaupiama informacija, tiek vidaus, tiek išorinėje aplinkoje. Efektyvaus marketingo vystymui ir valdymui reikalingą informaciją susisteminti šiomis dienomis padeda naujoviškas informacinių technologijų (IT) valdymas. Marketingo vadybos proceso galutinis tikslas yra konkretūs pardavimai ir rinkos dydis. Kai tuo tarpu įmonės veiklos proceso galutinis tikslas yra konkretus rezultatas (pvz. nustatytas pelnas arba įmonės pajamų dydis, augimo tempas). Tačiau įmonės tikslams pasiekti ir įgyvendinti primiausiai turi būti pasiekti ir įgyvendinti marketingo tikslai. Kitaip tariant marketingo tikslai yra pagrindas teisingiems įmonės tikslams formuluoti. Todėl marketingo vadybos procesas turi būti interguotas į įmonės veiklos procesą, o kiekvienas iš šių procesų atskirai neneš naudos.Kiekvienas iš organizacijoje apibrėžtų ir valdomų procesų turi turėti vadovą, proceso dirigentą ir proceso veikėjus. Kiekvienas veikėjas turi ne tik puikiai išmanyti ir deramai atlikti savo darbą, bet ir suvokti kaip tat įsipaišo į vieną bendrą proceso ir net organizacijos paveikslą. Be to, proceso savininkas (process owner) turi diferencijuoti ir atmesti vertės nesukuriančias funkcijas ir veiklas, be to įvertinti, kad proceso eigoje gali būti ir betikslis gaišimas: tiek laiko, tiek pastangų, tiek sąnaudų, tiek informacijos judėjimo. Ir neišvengiamai bet kuriame procese yra reikalinga proceso rezultatų (tiek gerų, tiek blogų) analizė ir išvadų darymas, kad vėliau būtų galima tobulinti procesą. Uuropojc procesinis organizacijos vystymas yra vis labiau gvildenamas ir tobulinamas remiantis organizacijų praktika. Yra atliekama eilė organizacijų tyrimų siekiant nustatyti verslo proceso vadybos (VPV) privalumus ir trūkumus. Pastebėta, jog kuo toliau kompanija yra pažengusi, tuo proceso suvokimas yra platesnis ir aiškesnis, aiškiau apibrėžiamas. Pažengusios organizacijos labiau praktikuoja struktūrinius pakitimus kaip VPV rezultatą, negu kad ankstyvosios stadijos organizacijos. Ir atitinkamai organizacijos sulaukia sėkmės, nes ta pati VPV nebijo keistis ir priima naujoves. [sutrumpintas autoriaus tekstas]Reikšminiai žodžiai: Verslas; Vadybos procesai; Marketingas; Business; Management process; Marketing.
ENThe process apprehension is the necessity for average and big companies. The article analyzes the process apprehension in Lithuania and the practice abroad. The authors discuss the management process triad - organizing, management and process handling-distinguishing the marketing process, which is based on practical aspects. An organization, managed from the point of view of process, has better position in the market, but there exist difficulties concerning process implementation. The above mentioned problems and the related ones are fully revealed in the article. [From the publication]