LTPokario Vakarų Vokietijoje 1944–1950 m. atsidūrė iš Lietuvos pabėgusi didelė lietuvių tautos elito dalis, supratusi išsilavinimo reikšmę. Visapusiškai panaudodami ikikarinės nepriklausomos Lietuvos ugdymo patirtį, 1944–1950 m. Vakarų Vokietijoje gyvenę lietuviai sunkiomis ir neįprastomis sąlygomis ne tik atkūrė tarpukario Lietuvos viduriniojo ir aukštesniojo ugdymo sistemą, kurią sudarė vaikų darželiai, pradžios mokyklos, progimnazijos bei gimnazijos, bet buvo įkurtos ir kelios specialiosios (profesinės) mokyklos. Kryptingas Lietuvių tremtinių bendruomenės (LTB) Švietimo valdybos darbas ir mokytojų profesinis pasirengimas, entuziazmas bei pasiaukojimas lėmė Vokietijoje ekstremaliomis sąlygomis veikusių mokymo įstaigų profesinio parengimo lygį, adekvatų pokario sąlygoms ir tenkinantį daugelio lietuvių jaunimo profesinio rengimo poreikį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dipukas; Lietuviai karo pabėgėliai; Perkeltasis asmuo; Profesinis rengimas; Vakarų Vokietija; Švietimo sistema; DP; Displaced person; Education system; Education, vocational education and training; Lithuanian war refugees; Professional training; Refugee; West Germany; Western Germany.
ENWhen the Soviet Union occupied Lithuania in 1944, several thousand Lithuanians retreated to West Germany and were accommodated in DP (displaced persons) camps. Basically, DPs were without rights; they had no rights to free work and movement. Antebellum independent Lithuania’s education experience was applied at the maximum, in 1945–1950 under heavy and extraordinarily conditions Lithuanian inhabitants in West Germany restored independence for Lithuania’s secondary and higher education systems and created opportunities to the youth to pursue the professional background in varying formal education establishments (gymnasium, profession school, higher education institutions) and in non-formal (different courses) Lithuanian profession training establishments. Through these establishments the Lithuanian youth had opportunity to obtain wanted profession, to integrate with the foreign community, whereas the profession training establishments, such as institutions, educated young generation and supported nationally, by making the opportunity to the Lithuanians to learn in their native language. [From the publication]