Gyvūnas lietuvių ir rusų vaikų literatūroje: tradicijos ir dabartis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gyvūnas lietuvių ir rusų vaikų literatūroje: tradicijos ir dabartis
Alternative Title:
Animal in Lithuanian and Russian children's literature: traditions and the present time
In the Journal:
Gimtasis žodis. 2011, Nr. 1, p. 2-11, 39
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje remiantis interpretaciniu ir komparatyvistiniu metodais apžvelgiama gyvūno vaizdavimo svarba lietuvių ir rusų vaikų literatūroje, aptariamos reikšmingiausios gyvūnų vaizdavimo strategijos, poetikos įvairovė. Pažymima, kad pastaruoju metu gyvūnų vaizdavimo sfera šiek tiek susiaurėjo, tačiau išlieka vis dar aktuali, nors tradiciškai lietuvių ir rusų vaikų literatūroje susiformavusios vertybės, aiški gėrio ir blogio skirtis šiuo metu turi atlaikyti konkurenciją su neretai svetimos vaiko sąmonei subkultūros proveržiu. Autorės teigia, kad literatūra apie gyvūnus atlieka dvigubą didaktinę funkciją: pirma, pasitelkiant suvokiamas vaikui vaizdavimo priemones, vyksta esminių gyvenimo sampratų apie gėrį ir blogį formavimas ir, antra, ugdomas vaiko įsitraukimas j gyvosios gamtos pasaulio gyvenimą, meilė gyvūnams, atidumas ir rūpestingas požiūris į juos. Nagrinėjant konkrečius literatūros kūrinius, parodoma, kad alegorinis vaizdavimo būdas įvairių vaikų literatūros žanrų kūriniuose vaikui padeda susivokti įvairialypiame pasaulyje, formuoja pasaulėžiūrą, ugdo pamatines gyvenimo vertybes, gėrio ir blogio sampratą ir skirtį, teisingumo jausmą, užuojautą. Apibendrinant teigiama, kad gyvūnas kaip vaizdavimo objektas yra aktualus ir tautosakoje, ir XIX, XX amžiais, ir mūsų dienomis. Konstatuojama,kad šiandieninė literatūra apie gyvūnus tiek Lietuvoje ir Rusijoje, tiek ir kitose pasaulio šalyse patiria įvairių žanrinių modifikacijų, tačiau esminės strategijos - gyvūnų paveikslų aktualumas, jų dominuojančios funkcijos - išlieka.Reikšminiai žodžiai: Didaktika; Didaktinė funkcija; Gyvūnai; Gyvūnų vaizdavimas; Gyvūnų vaizdavimo strategijos; Lietuvių vaikų literatūra; Pedagogika; Rusų vaikų literatūra; Vaikų literatūra; Animals; Children's literature; Depicting of Animals; Didactic function; Didactics; Lithuanian Children's Literature; Pedagogics; Russian Children's Literature; Strategies of depicting animals.

ENIn a versatile flow of traditional and modern children's literature, the greater part of works are those where the main characters are animals. At present, the range of depicting animals has probably slightly narrowed; however, the animals are still very important for some little readers. The literature about animals performs a double didactic function: firstly, with the help of the measures of depiction comprehensible to child, the essential true concepts about good and evil are being formed, and, secondly, the child's involvement into the world of living nature, love to animals, as well as attention and careful attitude towards them is being developed. This article reviews the importance of depicting animals in Lithuanian and Russian children's literature and discusses the most significant strategies for depicting animals, as well as variety of poetics. The article presents examples from Lithuanian and Russian children's literature reflecting trends in children's literature worldwide. Interpretative and comparative methods present an opportunity to compare specific features of different genres in the development of Russian and Lithuanian children's literature. [text from author]

ISSN:
0235-7151
Related Publications:
Lietuvių tautosaka : įvadas : vadovėlis humanitarinių mokslų studentams / Gražina Skabeikytė-Kazlauskienė ; Vytauto Didžiojo universitetas. Humanitarinių mokslų fakultetas. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2005. 263 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/38141
Updated:
2018-12-17 13:12:10
Metrics:
Views: 104    Downloads: 19
Export: