LTSiekiant aptarti laisvos, neutralios ir konfesinės mokyklos sampratos raidą Lietuvoje (1918–1940), buvo atskleisti laisvos, neutralios bei konfesinės mokyklos esmės aiškinimai; išryškintos tikybos, kaip asmeninės ir visuomeninės doros pagrindo, vertinimo pozicijos; charakterizuotas ugdymo veikėjų teises bei funkcijas bei racionalios mokyklų sistemos vaidmuo formuojant jaunimo pasaulėžiūrą. Naudoti šie tyrimo metodai: analizė, lyginimas, sisteminimas. Straipsnyje iškelta hipotezė – pedagoginio turinio publikacijose moksliškai pagrindžiama, kaip racionaliai spręsti mokinių pasaulėžiūros formavimo problemas. Tyrimų bazė: kun. S. Suites, vysk. M. Reinio, kun. P. Malakauskio, prof. St. Šalkauskio veikalai. Atskleista, kad nepriklausomos Lietuvos mokslininkai, katalikai, dvasininkai, svarstydami mokinių pasaulėžiūros formavimo problemą, iškėlė esmines idėjas. Laisvas žmogus tas, kuris sąmoningai apsisprendęs vykdo savo pareigas, o tikroji laisvė – vadovavimasis sveiku protu, siekimas kilniau gyventi, vadavimasis iš egoistinių poreikių; laisva mokykla tokia, kurioje auklėjamas jaunimas pagal steigėjų įsitikinimus ir pasaulėžiūrą. Laisvamanių siūlomas laisvasis auklėjimas moksliškai nepagrįstas ir darko jaunimo dorą; pozityvus auklėjimas grindžiamas krikščioniška pasaulėžiūra ir yra rezultatyvus – Kristaus mokslas sužadina aukštus idealus ir skatina tobulėti. Nė vienas mokslas nesukūrė visiems žmonėms privalomų pasaulėžiūros pagrindų, bet Dievo buvimas įrodytas kaip mokslinė tiesa; Kristaus mokslas gali papildyti mokslinių žinių spragas, leidžia giliai ir kilniai suprasti pasaulį.Reikšminiai žodžiai: Auklėjimas; Dora; Konfesinė m o k y kla; Konfesinė mokykla; Krikščioniškas ugdymas; Kristaus m o k s l a s; Laisva; Mokykla; Nepriklausoma Lietuva; Neutrali; Pasaulėžiūra; Tikėjimas; Christian education; Christlchre; Confessional school; E l t a n s c h a u u n g; E r z i e h u n g; Freie; G l a u b e; Independent Lithuania; Konfessionelle Schule; Neutrale; School; Sittlichkeit; World-view, faith.
ENIn order to discuss the evolution of the conception of a free, neutral and confession school in Lithuania (1918–1940), the article gives explanations for the essence of a free, neutral and confession school, highlights positions of evaluation of religion as a basis for personal and public honour, and defines rights and functions of education actors as well as the role of a rational system of schools in shaping youth’s world outlook. The following research methods are used: analysis, comparison and systematisation. The article puts forward a hypothesis – the educational publication scientifically substantiates how to rationally tackle problems of shaping pupils’ world outlook. The research base consists of works by priest S. Suites, bishop M. Reinys, priest P. Malakauskis and prof. St. Šalkauskis. The article reveals that when considering the problem of shaping pupils’ world outlook, scientists, Catholics and clergymen from independent Lithuania put forward fundamental ideas. A free person is the one who consciously resolves to fulfil his/her duties and true freedom is the use of common sense, the pursuit of a nobler life and getting rid of egoistic needs; a free school is the one in which youth are educated according to founders’ convictions and world outlook. Free education offered by freethinkers is scientifically ungrounded and damages youth’s honour; positive education is based on Christian world outlook and is effective – the teachings of Christ awake high ideals and encourage young people to improve. No science has ever created basics of world outlook obligatory for all people, but the existence of God is proven as scientific truth; the teachings of Christ can fill gaps in scientific knowledge and enable deep and noble understanding of the world.