LTSiekiant nustatyti M. K. Čiurlionio santykį su modernizmu ir turint galvoje jo kūrybos simbolistinį pobūdį bei jos artimumą neoromantinei simbolizmo pakraipai, prasminga išnagrinėti jo santykius su abstrakčiuoju menu. Aptariant Čiurlionio santykio su abstrakčiąja tapyba problemą, jo kūrybą prasminga gretinti ne su prancūzų abstrakcionizmo pradininkais (R. Delaunay, F. Leger), bet su šiaurės romantizmo tradicijos veikiamais abstrakčiosios tapybos pirmeiviais – V. Kandinskiu, F. Kupka, P. Mondrianu ir kitais, kuriuos su simbolizmu vienijo ta pati programinė nuostata – pastangos meninėmis priemonėmis perteikti bei išreikšti dvasinę tikrovę. M. K. Čiurlionis iškristalizavo ne spalvinį, kaip įprasta Vakarų Europos tapyboje, bet daugiau grafinį-erdvinį abstrahavimo būdą ir pateikė vieną įdomiausių muzikos principų taikymo paveiksle variantų. Su simbolizmu, ypač neoromantinės pakraipos, Čiurlionį sieja panašios dvasinės nuostatos, simbolių reikšmė, motyvai, temos, domėjimosi objektai, tuo tarpu su prasidedančia modernizmo bei abstrakcionizmo epocha – kompozicinė-struktūrinė kai kurių paveikslų sandara, motyvų abstrahavimo laipsnis, meninės išraiškos elementų kaip tokių reikšminimo tendencijos ir pan. Kai kuriais savo vaizduojamaisiais kūriniais Čiurlionis peržengia simbolizmo ribas ir intuityviai priartėja prie modernizmo tiek, kad su išlygomis gali būti laikomas vienu iš abstrakčiosios tapybos pionierių, tačiau jo slenksčio neperžengia ir lieka pirmiausia simbolistu.Reikšminiai žodžiai: Dailė; Lietuvių dailės istorija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Modernizmas; Muzika; Tapyba; Art; Lithuanian fine art history; M. K. Čiurlionis; M.K.Čiurlionis; Modernism; Music; Painting.
ENIn order to determine M. K. Ciurlionis' relationship with modernism and considering the symbolistic nature of his creation and its alliance to a neoromantic trend of symbolism, it makes sense to explore his relationship with abstract art. By discussing Ciurlionis' problem of the relation to abstract painting, it is meaningful to collate his creation not with the French abstractionism pioneers (R. Delaunay, F. Leger), but with the pioneers of abstract painting affected by the tradition of Northern romanticism (V. Kandinsky, F. Kupka, P. Mondrian and others), who were united to the symbolism by the same programme statement as follows - attempts to convey and express the spiritual reality by artistic means. M. K. Ciurlionis has crystallized out not the colour way of abstraction (common in the pictorial art of Western Europe), but more graphic-spatial one, and presented one of the most interesting variations of adaptation of musical elements to the painting. Ciurlionis is connected with symbolism, especially of neoromantic trend, by similar spiritual attitudes, meanings of symbols, motifs, themes, objects of interest, while with incoming epoch of modernism and abstractionism by composite-structured architecture of some paintings, degree of motifs' abstraction, elements of artistic expression such as emphasizing tendencies, etc. By some of his pictorial works Ciurlionis overpasses the boundaries of symbolism and approaches intuitively to modernism to such degree that he could be considered as one of the pioneers of abstract painting. But he does not cross over its threshold and remains a symbolist in the first place.