LTLietuvoje pastaraisiais metais vis dažniau atkreipiamas dėmesys į diskriminacijos apraiškas visuomenėje, tyrinėjama suaugusiųjų diskriminacijos dėl įvairių požymių problematika, tačiau stokojama tyrimų, analizuojančių diskriminacijos apraiškas švietimo sistemoje. Atliktas tyrimas orientuotas į du pagrindinius diskriminacijos tipus: 1) bendrąją diskriminaciją, kuri, remiantis Lietuvos įstatymais, yra draudžiama; 2) profesinę pedagogų diskriminaciją, kuriai kelią siekiama užkirsti Švietimo įstatymu (2011), reglamentuojančiu pedagogų teises. Tyrimo metu apklausti 1062 penktoje-dvyliktoje klasėje dirbantys klasių auklėtojai ir pagalbos specialistai iš 287 Lietuvos mokyklų. Šiame straipsnyje analizuojamas pedagogų požiūris į galimas diskriminacijos mokykloje apraiškas pedagogų atžvilgiu. Nustatyta, kad dažniausiai apklausoje dalyvavę pedagogai mano, jog nėra diskriminuojami dėl rasės, amžiaus, tautybės, socialinės padėties, įsitikinimų. Daugiausiai respondentų dažniau ar rečiau jaučiasi diskriminuojami dėl aplinkybių, nesusijusių su jų dalykinėmis savybėmis. Mažiausiai pedagogai atvirai gali kalbėti lytinės orientacijos, kilmės, įsitikinimų, socialinės padėties ir sveikatos klausimais. Analizuojant apklaustųjų nuomonę apie diskriminacijos apraiškas galimose pedagogų profesinės diskriminacijos srityse, paaiškėjo, kad daugiausiai pedagogų mano, kad yra diskriminuojami pretenduodami į aukštesnę kvalifikacinę kategoriją atestacijos metu, darbo sąlygų aspektu ar gindami savo socialinius ir ekonominius interesus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Diskriminacija; Diskriminacija, diskriminacijos apraiškos, pedagogas; Diskriminacijos apraiškos; Pedagogas; Discrimination; Discrimination, signs of discrimination, teacher; Signs of discrimination; Teacher.
ENRecently society is more and more concerned about various signs of discrimination. Discrimination means any restriction or exclusion of human rights preventing from involvement in favourite work activity, career building, study opportunities, acquisition of various goods and integration in the society. During the research, 1062 teachers from 287 schools were interviewed. The Article seeks to disclose possible trends of discrimination against the teachers of comprehensive schools. According to the research, the majority of teachers (78.1 percent) feel safe in school. Teachers who know what to expect from their employers in terms of work conditions or concessions feel safer, as well as specialists providing assistance, school heads, primary school and gymnasium teachers, persons without health problems and men. Teachers do not face discrimination on the grounds of race, age, nationality, social status, convictions, gender, sexual orientation, ethnic origin, disability, belief, language, marital and family status, belonging to parties and public organisations. Pursuant to the research results, the absolute majority of respondents can speak openly on all subjects. Subjects least discussed by teachers include: sexual orientation, ethnic origin, convictions, social status and health. According to the majority of teachers they face discrimination when seeking higher qualification category during the attestation, better working conditions or when defending own social and economic interests. Women and persons not involved in political parties are more subject to discrimination regarding work conditions. [From the publication]