LTŠio straipsnio tikslas - ištirti, kokią įtaką nevyriausybinių organizacijų (NVO) veikla ir j ų kiekybinė plėtra turi organizacijos narių ir visuomenės nuolatiniam mokymuisi. Nevyriausybinės organizacijos nagrinėjamos pasitelkiant keturių lygių sistemas (mikro, mezo, echo, makro), individų dalyvavimas NVO, jų pasirengimas nuolat ieškoti, būti pasirengusiems naujiems dalykams, mokytis, formuluoti ir siekti organizacijos tikslų, leidžia teigti, kad NVO nariai yra mokymosi subjektai, o pati NVO - besimokanti organizacija. Efektyviai veiklai palaikyti būtinos išorinės ekonominės, socialinės, politinės sąlygos. NVO įvairiais būdais (renginiai, projektai, seminarai), įtraukdamos visuomenę į konkrečių problemų sprendimą skatina pilietine, atsakomybę, stiprina švietėjų gretas ir įtvirtina nuolatinio mokymosi nuostatas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokymosi procesas; Nevyriausybinės organizacijos; Besimokanti organizacija; Nuolatinis mokymasis; Lifelong learning; Non-governmental organization; Learning organisation.
ENNon-governmental organisation is a democratic non - profit organisation, established by the free will of citizens. Typical features of an NGO are voluntccrism, self-management, and democratic decision making process. Often NGOs are called the third sector. At the moment there arc approximately 5000 nongovernmental organisations in Lithuania. Up to 60% of NGO indicate in their regulations such activities as education for their members: that means cultural, legal, economical education. Some of the associations, working in the field of education, especially emphasise adult education. NGOs play an important role in life of society: influence cultural, social, community's life, promotes the idea of lifelong learning. Participation in NGO is based on initiative of its members, so far as initiative is the main assumption for learning, favourable environment for active learning and self-education emerges. Development of NGO might be analysed using the four level systems (micro, mezzo, echo, and macro); successful complementation of which leads to successful development of organisation. Organisation learns, if individuals learn. Participation in activities of organisation, in development of its goals and their achievement, со-operation inside and outside of organisation stimulates the learning process of the whole organisation and the emerge of learning society. NGOs involve individuals into the process of decision-making (through various events, projects, seminars), that enables the emerge of civic responsibility, supports educators and presents new attitudes of lifelong learning. NGO is a socially organised activity and learning inside organisation depends on outside factors: financing, favourable social policy, legal bases favourable for initiatives presented by individuals or organisations. [From the publication]