LTStraipsnyje apžvelgiami homogeninių klasių grupių atrankos principai panaudojant matematinių gebėjimų testą. Aptariamos diagnostinio testo statistinės kokybės charakteristikos: normalumas, vidurkis, standartinis nuokrypis, sunkumas, koreliacija ir t. t. ANOVA ir DUNKAN metodais argumentuotas kontrolinių ir eksperimentinių klasių, skirtų virtualių mokymosi objektų taikymo IV–V klasėse ugdant aritmetikos veiksmų atlikimo gebėjimus efektyvumui ištirti, homogeniškumas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Gebėjimų diagnostika; Homogeninių klasių atranka; Homogeninių klasių išskyrimas; Matematinių gebėjimų diagnostika; Testas; Diagnostics of mathematical skills; Diagnostics of skills; Test; The selection of homogeneous classes.
ENThe aim of this article is to characterize the process of clarification of homogeneous classes necessary for this investigation by using diagnostic tests in mathematics. The research methods are analysis of literature on common requirements for constructing of diagnostic tests in mathematics; construction, analysis, and interpretation of a diagnostic test for the 4th grade pupils; clarification of homogeneous classes on the basis on testing results. The article reviews the principles of selection of the groups of homogeneous classes by using the test of mathematical skills. The statistical characteristics of quality of the diagnostic test arc discussed: normality, average, standard deviation, difficulty, correlation etc. The homogeneity of control and experimental classes is substantiated by ANOVA and DUNKAN methods. [From the publication]