LTDaugelyje studijų pabrėžiamas moteriškosios lyties pranašumas prieš vyriškąją įgyjant kalbinius gebėjimus. Viena iš hipotezių, aiškinančių šį skirtumą, teigia, jog mergaitės nuosekliai lenkia berniukus daugelyje kalbinių kompetencijų. Tyrimai rodo, kad berniukams dažniausiai siūloma žaisti su mašinomis, o mergaitėms – su lėlėmis. Žaidimas su mašinomis pasitenkina variklio ir kitų garsų imitacija ir nereikalauja kalbinės veiklos – dialogų ar klausimų. Todėl galima daryti prielaidą, kad lyčių skirtumai įsisavinant kalbą yra nulemti visuomenės suformuotų skirtingų lyčių elgesio stereotipų. Kita hipotezė teigia, jog tėvai linkę skirtingai kalbėti su skirtingų lyčių vaikais. Deminutyvų vartojimą į vaikus nukreiptoje kalboje lietuvių kalboje gali lemti keletas faktorių. Straipsnyje aiškinamasi, ar iš tiesų kalbant su mergaite ar berniuku skiriasi deminutyvų vartojimas; tiriama, ar abiejų lyčių vaikai savo kalboje vienodai dažnai naudoja deminutyvus. Tyrimas atskleidė, kad kalbėdamos su mergaitėmis mamos iš tiesų vartoja daugiau deminutyvų. Struktūriniai, semantiniai ir pragmatiniai demintyvų ypatumai abiejų lyčių vaikų buvo įsisavinti panašiai. Visgi išsiskyrė keletas deminutyvų vartojimo skirtumų abiejų lyčių vaikų kalboje: Monikos kalboje matyti kūrybingesnis ir spontaniškesnis deminutyvų su įvairiomis deminutyvinėmis priesagomis vartojimas. Tiriamojoje lietuvių kalbos medžiagoje mergaitės kalboje deminutyvų beveik dvigubai daugiau nei berniuko (26 proc. vs 14 proc.). Tokį rezultatą iš dalies nulėmė nemažas skaičius deminutyvų, kuriais Monika įvardijo pati save.Reikšminiai žodžiai: Deminutyvai; Deminutyvas; Giminės kategorija; Gimtosios kalbos įsisavinimas; Lytis; Pagrindinės kalbos išmokimas; Pragmatika; Semantika; Diminutive; Diminutives; First language acquisition; Gender; Lithuanian; Pragmatics; Pragmatika; Semantics; Semantika.
ENMany studies emphasize the advantage females have over males in mastering language skills. One of the hypotheses explaining this difference states that girls consistently surpass boys in many linguistic capacities. Studies show that boys are usually given cars to play with, while girls are given dolls. In playing with cars, the imitation of engine and other sounds is sufficient, and linguistic activities such as dialogues and questions are not necessary. It can therefore be presumed that gender differences in mastering language are predetermined by gender stereotypes of behaviour formed by society. Another hypothesis states that parents tend to speak differently to children of different genders. The use of diminutives in child-directed speech in the Lithuanian language can be determined by several factors. This article examines whether the use of diminutives truly differs in speaking with a girl or a boy; it also explores whether children of both sexes use diminutives equally in their speech. The study revealed that while talking to girls, mothers did actually use more diminutives. The structural, semantic and pragmatic features of diminutives were mastered similarly by children of both sexes. Nevertheless, a few differences in the usage of diminutives in the speech of children of both sexes did stand out: a more creative and spontaneous use of diminutives with various diminutive suffixes could be seen in Monika’s speech. In the Lithuanian language research material, almost twice as many diminutives were used in the girl’s speech than the boy’s (26% vs. 14%). Such a result was partially due to the large number of diminutives that Monika used in reference to herself.