LTValentinas Vankavičius (1800-1842) buvo vienas gabiausių Jono Rustemo mokinių Vilniaus universitete, talentingas portretistas romantikas. Jis buvo kilęs iš senos bajorų giminės (Vankavičiai save kildino iš Polocko kunigaikščio Vankos, vedusio Kęstučio dukrą). Dailininko vaikystė prabėgo tėvui priklausiusiame Kalužicos dvare, įsikūrusiame vaizdingoje vietovėje prie Ušos upės. Turtingi ir kilmingi tėvai savo vaikams stengėsi duoti kuo geresnį išsilavinimą. Studijuodamas Vilniaus universitete, be piešimo ir tapybos paskaitų, V. Vankavičius kaip laisvas klausytojas lankė Raižybos katedros užsiėmimus. Ypač jį domino litografija, kurios techniką gerai išmoko. Dailininkas gerai pažinojo Adomą Mickevičių ir kitus Filomatų draugijos narius, tačiau pats draugijos veikloje nedalyvavo, bet priklausė Filaretų draugijai. Vilniaus laikotarpiu Vankavičiaus tapyti portretai turi nemažai sąsajų su J. Rustemo kūryba. Jie nedidelio formato, biustiniai arba vaizduoja asmenis iki juosmens, neutraliame fone, be jokių aksesuarų. Studijuodamas Peterburgo dailės akademijoje ir vėliau, laukdamas sprendimo dėl kelionės į užsienį, Vankavičius nutapė nemažai portretų. Lietuvos dailės muziejaus rinkiniuose saugoma nemažai Peterburgo laikotarpio piešinių. Vyrauja gyvo modelio studijos, yra keletas antikinių skulptūrų piešinių, žymių dailininkų paveikslų ir jų fragmentų kopijų, savarankiškų kompozicijų. Darbai pasižymi tvirtu, raiškiu piešiniu, subtilia modeliuote. Straipsnyje aprašomos dailininko gyvenimo aplinkybės ir kūrybos raida pabaigus studijas.Reikšminiai žodžiai: Dailė; Jonas Rustemas; Lietuvių portretistai romantikai; Peterburgo dailės akademija; Valentinas Vankavičius; Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University); Art; Jonas Rustemas; Lithuanian portraitists romantics; St. Petersburg Academy of Arts; Valentinas Vankavičius.
ENValentinas Vankavičius (1800–1842) was one of the most gifted pupils of Jonas Rustemas at Vilnius University, a talented portraitist romanticist. He descended from the old family of noblemen (they originated themselves from Vanka, the Duke of Polock, who married the daughter of Kęstutis). The painter spent his childhood in Kalužica manor, belonging to his father, located in picturesque surroundings at the River Usha. Rich and noble parents tried to provide their children with the best education. While studying drawing and painting at Vilnius University, Vankavičius was also an unclassified student at the Department of Engraving. He was particularly interested in lithography, the technique whereof he mastered well. He personally knew Adam Mickiewicz and other members of the Philomath Society, yet he did not participate in the activities of the society, but instead belonged to the Filaret Association. The portraits painted by Vankavičius during the Vilnius period have many connections with the works of Rustemas. They are of a small format, bust-type or depict persons to the waist, in a neutral background without any accessories. While studying at the Petersburg Art Academy and later, while waiting for the decision regarding a trip abroad, Vankavičius painted a large number of portraits. The collections of the Lithuanian Art Museum keep a lot of paintings of the Petersburg period. The studies of a live model prevail, there are several antique sculpture drawings, the paintings of prominent painters and the copies of their fragments as well as independent compositions. The works could be characterised by a strong, expressive drawing and subtle modelling. The paper describes the circumstances of the painter’s life and the development of creation after his studies.