LTAntanas Aleksandravičius (1885-1970) – vienas iš Lietuvos skulptorių, savo kūrybinį kelią pradėjusių XX amžiaus pradžioje. Dailininkas buvo nepaprasto darbštumo, per savo gyvenimą padaręs daugiau kaip 800 skulptūros kūrinių. Jis kūrė natūralistine maniera religine, tautine, patriotine tematika. Sukūrė Lietuvos didžiųjų kunigaikščių, istorinių asmenybių, literatūros, muzikos, visuomenės veikėjų portretinių skulptūrų-biustų, bareljefų, keletą monumentalių skulptūrinių paminklų, išdrožė ir nulipdė įvairių emblemų ir miestų herbų. Sovietų okupacijos metais yra padaręs proletariato vadų bei keletą tuometinių veikėjų skulptūrinių portretų. Dailininkas yra surengęs keletą personalinių parodų, dalyvavo grupinėse parodose. Jo skulptūra nebuvo vienodo meninio lygio. Kaip raiškesnius kūrinius galima paminėti Antano Strazdo paminklą Kamajuose, Česlovo Sasnausko biustą Kaune, paminklą žuvusiesiems už Lietuvos nepriklausomybę Alytuje ir kai kuriuos kitus. Visose jo portretinėse skulptūrose puikiai perteiktas išorinis panašumas, tačiau daugeliui trūksta vidinės portretuojamojo charakterio gilumos, kai kuriuose darbuose pastebimas amatininkiškumas ir trafaretiškumas. Dalis gausios Aleksandravičiaus kūrybos išliko. Lietuvos nacionaliniame muziejuje saugoma per dvidešimt istorinių asmenų portretinių skulptūrų ir bareljefų, taip pat drožinėtų miestų herbų ir Kauno universiteto įvairių fakultetų emblemų. Lietuvos dailės muziejus turi aštuonis dailininko darbus. Be abejonės, po vieną kitą kūrinį gali turėti krašto muziejai ir privatūs asmenys. Straipsnyje analizuojama skulptoriaus kūryba.Reikšminiai žodžiai: Antanas Aleksandravičius; Antanas Aleksandravičius; Bareljefai; Biustai; Lietuvos XX a. skupltūra; Patriotiniai paminklai; Portretinė skulptūra; Skuptorius Antanas Aleksandravičius; Antanas Aleksandravičius; Bas-reliefs; Busts; Lithuanian Sculpture of the 20th century; Patriotic monuments; Portrait sculpture; Sculptor Antananas Aleksandravičius.
ENAntanas Aleksandravičius (1885-1970) is one of Lithuania’s sculptors who started out on their creative path in the beginning of the 20th century. The artist was extraordinarily diligent, having created more than 800 sculptures during his lifetime. He worked in a naturalistic manner on religious and patriotic themes. He created portrait sculpture busts of Lithuanian Grand Dukes, historical personalities, and literary, musical and public figures as well as bas-reliefs and several monumental sculptural memorials, and carved and moulded a variety of emblems and coats of arms of cities and towns. During the Soviet occupation, he made sculptural portraits of proletariat leaders as well as several prominent figures of the time. The artist held several solo exhibitions and participated in group exhibitions. His sculpture was not of equal artistic level. The monument to Antanas Strazdas in Kamajai, the bust of Česlovas Sasnauskas in Kaunas and the memorial for those who died for Lithuanian independence in Alytus are among his more expressive pieces. All of his portrait sculptures stand out for their excellent outward similarity, but many lack the inner depth of the character portrayed; a mechanical, stock approach can be observed in some of his work. A portion of Aleksandravičius’ extensive work has survived. Over twenty portrait sculptures and bas-reliefs of historical figures as well as carved coats of arms of cities and towns and emblems of various faculties of Kaunas University are safeguarded at the Lithuanian National Museum. The Lithuanian Art Museum has eight of the artist’s works. Without a doubt, regional museums and private individuals may also have some of his pieces. The article analyses the sculptor’s art.