LTStraipsnyje analizuojami Vilniaus Stepono Batoro universiteto filosofijos profesoriaus Mariano Zdziechowskio (1861-1932) darbai. Po daugelio metų vėl domimasi M. Zdziechowskio intelektualiniu palikimu, spausdinamos ir tiriamos jo knygos. Atkurtame Vilniaus universitete jis nuo 1918 m. dėstė visuotinę literatūrą (prancūzų ir rusų). Paskaitose daug dėmesio skyrė mesianizmo fenomenui, blogio egzistavimo problemai, gilinosi į negatyvią komunistinės pasaulėžiūros įtaką civilizacijai. Blogio egzistavimo nepriklausomai nuo žmogaus valios tema beveik vyravo jo ketvirtojo dešimtmečio darbuose. Politines ir pasaulėžiūrines problemas filosofas buvo linkęs aiškintis eschatologijos šviesoje. M. Zdziechowskio palikimo tyrinėtojai klysta griežtai atribodami filosofo jaunystės ir vėlesnio Vilniaus laikotarpio pažiūras. Išaugęs religingoje aplinkoje, M. Zdziechowskis buvo įsitikinęs, kad pasaulio jurisdikcija priklauso Dievui, o žmogaus poelgių niekšybę aiškino kaip įgimto gėrio siekio nesupratimą. Blogį, kurį nešė bolševizmo ideologija, nelaikė individualiu nusižengimu Dievo duotiems nurodymams, o pakrikusios kolektyvinės sąmonės išraiška. Jo angažavimasis kovai su komunistine pasaulėžiūra trukdė atsidėti grynai aksiologiniams apmąstymams.Reikšminiai žodžiai: Blogio problema; Marian Zdiechowski; Marian Zdziechowski; Modernizmas; Romantizmo ideologija; Vilniaus refleksijos; Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University); Ideology of Romanticism; Marian Zdiechowsky; Marian Zdziechowski; Modernism; Reflection of Vilnius; The History of Vilnius Univeristy; The problem of evil.
ENThe article analyses the works of Marian Zdziechowski (1861-1932), professor of philosophy in Stefan-Batory Vilnius University. After many years, the intellectual legacy of Zdziechowski arouses interest again and his books are published and studied. In the restored Vilnius University, he taught world literature (French and Russian) since 1918. In his lectures, he focused on the phenomenon of messianism, the problem of the existence of the evil, delved into the negative influence of the communist world outlook on the civilisation. The topic of the existence of the evil irrespective of human will almost dominated his works of the thirties. The philosopher tended to interpret political and world-view problems in the light of eschatology. Researchers of the legacy of Zdziechowski are mistaken when strictly separating the philosopher’s views in his youth and during the later Vilnius period. Having grown up in a religious environment, Zdziechowski was convinced that the world was in the God’s jurisdiction and explained the turpitude of human behaviour by failure to comprehend the innate aspiration for goodness. He did not consider the evil carried by the bolshevism ideology to be an individual violation of directions given by God, but an expression of disturbed collective consciousness. His commitment to struggle against the communist worldview prevented him from devoting himself to purely axiological reflection.