LTKinkomosios transporto priemonės beveik iki pat XX a. 6–7 dešimtmečio turėjo svarbią reikšmę Lietuvos valstiečių buityje ir ūkinėje veikloje. Šios transporto priemonės padėjo kaimo žmonėms tenkinti ne tik ūkinius, bet ir dvasinius poreikius. Transporto priemonės, ypač išeiginės, buvo ryškus valstiečių ūkių turtinės padėties, valstiečio kiemo išorinio įvaizdžio rodiklis. Dažnai valstiečių ūkyje turimi padargai ir transporto priemonės, jų kiekis priklausė nuo turimos žemės kiekio. Šiame straipsnyje apibūdinamas Kvėdarnos apylinkėse valstiečių naudotas kinkomasis transportas, nagrinėjami jo įsigijimo būdai, transporto priemonių viršutinės dalies įrengimas, apkaustymas, pačių priemonių ir jų dalių pavadinimai. Straipsnyje panaudota ekspedicijose surinkta medžiaga ir kiti duomenys apie Šilalės rajono valstiečių transportą. XIX a. pabaigoje – XX a. pirmojoje pusėje pagrindinės valstiečių sausumos susisiekimo ir krovinių pervežimo priemonės vasarą buvo vienkinkiai ir poriniai vežimai, kuriuos Kvėdarnos apylinkėse dažniau vadino brikais, rečiau vežimu arba ratais, žiemą – vienkinkės ir porinės rogės, vadinamos šlajomis. Tyrimų duomenimis, Žemaitijoje jau XIX a. pirmojoje pusėje turtingesni valstiečiai kelionėms naudojo apkaustytas transporto priemones. Ypač šventinės transporto priemonės atspindėjo etniškumo bruožus, kaip antai kurliandiški, dar kitaip vadinami varniški, brikeliai. Žiemą ūkio darbams valstiečiai arklius kinkė į vienkinkes arba porines roges – šlajas. Žiemą į bažnyčią ar į svečius valstiečiai važiavo su šlajukais, šlajikėmis.Reikšminiai žodžiai: Kinkomasis transportas; Kvėdarna; Kvėdarnos apylinkės; Valstiečiai; Valstiečių gyvensena; Šilutė; Ūkinė veikla; Economic activities; Farmers; Harness transport; Kvėdarna; Kvėdarna surroundings; Peasants lifestyle; Šilutė.
ENThe harness transport used by peasants of the Kvėdarna region is analysed in the paper: its use for work and go-to-meeting, the ways of its acquisition, horse shoeing dynamics from the 2nd half of the 19th c. to the 1st half of the 20th c., the fit-out of the upper part of harness with respect to the needs, the role of transport in the peasant economy and everyday life. [text from author]