LTApibūdinama šiuolaikinė situacija Lietuvos universitetinių ir profesinių studijų sistemoje, parodomos šios sistemos tobulinimo problemos. Universitetinių ir profesinių studijų tobulinimo galimybės yra vertinamos, atsižvelgiant į Lietuvos integracijos į Europos Sąjungą procesus. Be to, šių studijų perspektyvos analizuojamos Rytų ir Vidurio Europos šalinis budingi; transformacijų kontekste. Sprendžiant aktualias universitetinių ir profesinių studijų Lietuvoje problemas, išskirtinis dėmesys turi būti skiriamas šioms aplinkybėms: a) studijų tobulinimo problemos turi būti suvokiamos, svarstomos ir sprendžiamos Lietuvos integracijos į Europos Sąjungą bei pačios Europos Sąjungos plėtros bei modernizavimo problemų kontekste, ypatingai atsižvelgiant į globalizacijos, informacinės visuomenės formavimosi, naujų konkurencijos formų, naujų technologijų pasklidimo procesus. Toks požiūris leidžia pasiekti, kad studijų sistema Lietuvoje būtų atvira, dinamiška ir adaptyvi; b)studijų tobulinimas turi būti orientuotas į pozityvių transformaciją visuomenėje aktyvinimą; c) studijos turi būti vykdomos taip, kad Lietuvoje būtų formuojama aukštu pragyvenimo lygiu pasižyminti visuomenė, orientuota į intelektinio darbo, aukštų technologijų kūrinio ir įgyvendinimo, aukštos kokybės produktų gamybos prioritetus; d) studijų sistema turi būti integruota į tarptautines studijų sistemas, visų pirma, į Europos Sąjungos šalių studijų sistemą.Tobulinant studijų sistemą Lietuvoje, yra tikslinga plėtoti šių krypčių tyrimo ir projektavimo darbus: a) tikslinga atlikti išsamius tyrimus, kurie būtų skirti apibrėžti Lietuvos aukštojo mokslo funkcijas; b) plėtojant Europos Sąjungos žmonių išteklius bei aktyvinant Europos Sąjungos plėtrą bei jos modernizavimą, tikslinga parengti ir įgyvendinti Lietuvos universitetų ir kitų aukšlųjų mokyklų racionalios specializacijos bei jų potencialo plėtojimo ilgalaikę strategiją; c) tikslinga atlikti tyrimus, skirtus Europos Sąjungos šalių universitetų ir kitų aukštųjų mokyklų aktyvumui Lietuvoje skatinti; d) būtina visapusiškai plėtoti atviro ir distancinio mokymo technologijas šiuo tikslu atliekant atitinkamus tyrimo ir projektavimo darbus. Tolimesni universitetinėms ir profesinėms studijoms Lietuvoje plėtoti skirti darbai yra svarbi sąlyga spartinti transformacijas ir integraciją į Europos Sąjungą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Centrinės ir Rytų Europos šalys; Pereinamieji procesai; Universitetinės ir profesinės studijos; CEEC; CHIIC; Lithuania; The EU; The European Union; The IiU; Transition processes; University and professional studies; Europos Sąjunga (European Union).
ENThe present state of university and professional education in Lithuania and major problems of its development are outlined. The possibilities of upgrading university and professional studies are evaluated, taking into account the processes associated with the integration of Lithuania into the European Union. At the preparation stage for integrating into EU an urgent problem arises associated with the development of university and professional studies in Lithuania in compliance with the standards accepted in the EU countries as well as the adaptation of studies to the requirements determined by: the formation of common labour market in the EU, fast advance of technology, intense internationalisation of economy, the formation of information society, new forms of competition, new prospects for developing international cooperation in the area of university and professional studies. In addition, the prospects of education development are analysed In the context of transitions characteristic of the states of Central and Eastern Europe. [From the publication]