LTStraipsnyje aptariama eurazininkų judėjimo istorija ir Levo Karsavino vaidmuo eurazininkų sąjūdžio transformacijoje. Pirmieji Karsavino gyvenimo Lietuvoje metai (1928–1929) yra jo aktyvios bei prieštaringos veiklos eurazininkų sąjūdyje metai. Šiame straipsnyje eurazinės minties drama apariama remiantis mažiau Lietuvoje žinomais Karsavino tekstais. Karsavinas yra vienas ryškiausių religinio eurazinės minties vektoriaus atstovas. Kaip ir visi eurazininkai, jis neigė XIX a. stabą – pirmyneigės pažangos idėją, kurios vienas ryškiausių įsikūnijimų buvo teorinę bolševizmo bazę sudaręs marksizmas. Karsavino „simfoninės asmenybės“ sąvoka tapo svarbia eurazininkų sąjūdžio sąvoka. Eurazininkų judėjimo idėjinėje istorijoje simfoninės asmenybės teorija svarbi pirmiausia dėl to, kad ji leido metafiziškai pagrįsti: eurazininkų tezę apie Rusijos–Eurazijos vienybę; tezę apie negrįžtamą „Peterburgo Rusijos“ pabaigą ir naujos Rusijos pradžią; etatistinę, valstybinę būtį sakralizuojančią eurazinės minties tendenciją. Ši teorija suvaidino svarbų vaidmenį idėjinėje eurazininkų judėjimo transformacijoje. Platesnis kultūrinis Karsavino minties horizontas sąlygojo ir toliau siekiančių Rusijos–Eurazijos užduočių formulavimą, tradicinių rusiškų mesianistinių motyvų suaktyvinimą. Stačiatikių mąstytojo pastangomis įvyko eurazizmo konvergencija su agresyvia ateistine vakarietiška ideologija, tapusia oficialia Rusijos–SSRS doktrina.Reikšminiai žodžiai: Bolševizmas; Emigracija; Eurazininkų sąjūdis; Euroazija; Euroazinis judėjimas; Judėjimo transformacija; Levas Karsavinas; Religinė mintis; Rusijos revoliucija; Simfoninė asmenybė; Universalizmas; Bolshevism; Eurasia; Eurasianist movement; Eurasianist movement, emigration; Lev Karsavin; Lithuania; Religious thought; Russsian revoliution; Symphonic personality; Transformation of movement; Universalism; Rusija (Russia).
ENThe paper discusses the history of the Eurasian Movement and the role of Lev Karsavin in the transformation of the movement. The first year of Karsavin’s life in Lithuania (1928–1929) was the year of his intense and contradictory activities in the Eurasian Movement. The paper discusses the drama of Eurasian thought, based on Karsavin’s texts that are less known in Lithuania. Karsavin is one of the most outstanding representatives of the religious vector of Eurasian thought. Like all Eurasian Movement members, he denied the idol of the 19th c. – the idea of forward progress, which was mainly embodied in Marxism that formed the theoretical basis of Bolshevism. Karsavin’s concept of “symphonic personality” has become an important concept of the Eurasian Movement. The theory of symphonic personality in the ideological history of the Eurasian Movement is primarily important because it enabled metaphysical substantiation of: the Eurasian Movement representatives’ thesis about Russian-Eurasian unity; the thesis about irreversible end of “Petersburg’s Russia” and the beginning of new Russia; the tendency of the Eurasian thought that sacralises statist existence. This theory played an important role in the ideological transformation of the Eurasian Movement. A wider cultural horizon of Karsavin’s thought determined the formulation of farther reaching Russian-Eurasian tasks and activation of traditional Russian messianic motives. The Orthodox thinker exerted efforts to contribute to the Eurasian convergence with the aggressive atheist Western ideology which became the official Russian-USSR doctrine.